Předmět: Základy etiky

« Zpět
Název předmětu Základy etiky
Kód předmětu KVS/NZETP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Špiner Dušan, ThMgr. Ph.D.
  • Novotný Zdeněk, doc. PhDr. CSc.
  • Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do problematiky - didaktické poznámky (jak dát svému životu smysl, pro který stojí za to žít) 2. Komunikace, vyjádření a komunikace citu, biblické prvky v naší řeči 3. Etické způsobilosti neboli ctnosti, důstojnost člověka, sebeúcta 4. Svědomí, rozvíjení mravního úsudku, tvořivost a iniciativa 5. Moje osobní situace a odpověď na ni, význam sebeovládání 6. Vývoj lidské osobnosti, důvěra, autonomie, iniciativa, identita 7. Lidské hodnoty - zážitkové, činnostní, postojové, náboženské, ekonomické 8. Rodina, ve které žiji, objevená cesta do vlastní rodiny 9. Výchova k sexuálnímu zdraví a rodinnému životu 10. Volba povolání, láska, sebeovládání a zodpovědnost 11. Etické aspekty ochrany přírody

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Úvodní zamyšlení, pojem etiky, význam a úloha etiky v dějinách. Personalistický náhled na etiku, dimenze personální antropologie etiky. Osobnost a její růst. Svědomí, dobro a zlo jako skutečnost. Odpovědnost ve svědomí. Svoboda jako projev lidského skutku. Morální princip a svobodná vůle. Ctnosti, schopnosti k uskutečňování, víra naděj a láska. Zákon jako dárce mravních norem, Boží zákony. Ideál a jeho uskutečňování v dějinách a dnes. Motivace lidského jednání, norma a mravnost. Cíl etiky, pojetí etiky hodnot. Základní etické postoje (na základě otevřenosti, na základě odstupu a na základě odpovědnosti).
Student získává způsobilost pochopit etické skutečnosti, osvojit si odpovídající způsobilosti různých morálních roli a propojit nové poznatky a způsobilosti s každodenním životem. Rozvoj sociálních zručnosti v etické výchově je předpokladem i prostředkem výchovy mravní.
Předpoklady
Předpokladem je výchovný program zaměřený na výchovu k prosociálnosti. Program směřující k objevování a rozvoji identity studenta. Předpokladem je rozvíjet morální chování a hledání toho, co je správné a dobré a jak nejlépe žít.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Rozhovor

- připravit se po teoretické stránce na kolokvium, splnit zadané dílčí úkoly a aktivně na něm pracovat, - zpracovat na závěr korespondenční úkol, ve kterém dokážete zvládnutí problematiky dané disciplíny - účast na seminářích je povinná. Kontrola a zhodnocení před udělením kolokvia.
Doporučená literatura
  • Anzenbacher, A. (1994). Úvod do etiky. Praha: Academia.
  • Hodovský, I. (1992). Úvod do etiky.. Olomouc: Rektorát UP.
  • Příkaský, V. J. (2000). Učebnice základů etiky.. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.
  • Rotter, H. (1997). Osoba a etika: k základům morální teologie.. Brno: CDK.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní