Předmět: Vývoj správy a samosprávy v českých zemích

« Zpět
Název předmětu Vývoj správy a samosprávy v českých zemích
Kód předmětu KVS/NVSSQ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Krákora Pavel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Správa českého státu v raném středověku. Koncepce zemí Koruny české v době vlády Karla IV. a státoprávní postavení Moravy. Český stavovský stát v 15.-17. století. Obnovené zřízení zemské (1627 a 1628) a český stát v rámci Habsburské monarchie do roku 1848. Proměny státní správy a samosprávy v letech 1848-1918 s ohledem na oblast školství. Státní správa Československu v období let 1918-1938 a resort školství. Protektorát Čechy a Morava. Vývoj státní správy a samosprávy v letech 1945-1989 a kompetence ve vztahu ke školství. Samosprávné uspořádání Československa a České republiky po roce 1989 s důrazem na oblast školství.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 11 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu bude seznámit studenty s vývojem státní správy a samosprávy v českých zemích s důrazem na oblast školství. V daném kontextu budou sledovány nejdůležitější aspekty a proměny vnitřního uspořádání českých zemí od období raného, přičemž zvláštní pozornost bude věnována době po roce 1848. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat proměny státní správy a samosprávy v historii českých zemí, " vysvětlit podstatu a roli státní správy a samiosprávy, " charakterizovat nejvýznamnější proměny státoprávního uspořádání českých zemí, " posuzovat efektivitu jednotlivých systémů státní správy a samosprávy v českých zemích po roce 1848, " analyzovat a hodnotit význam státní správy a samosprávy pro resort školství po roce 1848.
Kompetence korespondující s rozsahem cílů stanovených pro tento předmět.
Předpoklady
Přehledné znalosti historie českých zemí.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Účast na přednáškách, vypracování semestrální práce.
Doporučená literatura
  • Broklová, E. (1992). Československá demokracie. Politický systém ČSR 1918-1938.. Praha: Sociologické nakladatelství.
  • Cibulka, P. (1995). K vývoji předlitavského politického systému v letech 1848-1918. In Slovanské historické studie..
  • Hye, H. P. (1997). Das politische System in der Habsburgermonarchie.. Praha: Karolinum.
  • Janák, J., Hledíková, Z., Dobeš, J. (2005). Dějiny správy v českých zemích od počátku státu po současnost.. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
  • Rýdl, K. (2010). K vývoji správy a řízení školství v českých zemích I. (1774-1989). Pardubice: Univerzita Pardubice.
  • Vodička, K., Cabada, L. (2003). Politický systém České republiky: historie a současnost.. Praha: Portál.
  • Wassilko, T. (1953). Der Unterrichtsrat. Ein vergessener Zwischenakt aus der Geschichte des östereichischen Unterrichtswesens. In Mitteilungen des Österreichischen Staatsarchivs..
  • Zimmermann, V. (2001). Sudetští Němci v nacistickém státě. Politika a nálada obyvatelstva v říšské župě Sudety (1938-1945).. Praha: Prostor.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr