Předmět: Výchova v evropských a globálních souvislostech

« Zpět
Název předmětu Výchova v evropských a globálních souvislostech
Kód předmětu KVS/NVEGP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Maiello Giuseppe, doc. Ph.D.
  • Staněk Antonín, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Charakteristika tématu VMEGS - Kořeny evropské civilizace - Klíčové mezníky evropské historie - Slavní Evropané - Evropská integrace - Evropa a naše vlast. Evropa a svět - Naši sousedé v Evropě - životní styl, tradice národů a kulturní rozmanitost - Rozměry globality - Globální problémy lidstva - Projekty a metody globální výchovy

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 6 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na evropskou dimenzi ve vzdělávání, rozvoj vědomí evropské identity při respektování identity národní a vytváření globálního myšlení. Rozvíjí základní znalosti o evropské integraci a institucích EU. Vyzdvihuje tradiční evropské hodnoty a kořeny evropské civilizace. Vysvětluje pojem globalizace, představuje svět s jeho globálními problémy a vede k rozvoji globálního myšlení.
Kompetence v rozsahu cíle předmětu.
Předpoklady
Bez předchozích předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor portfolia studenta

- 100% účast na semináři - zpracování a odevzdání seminárních prací týden před zápočtovým týdnem - zpracování jednoho tématu v power-pointové prezentaci
Doporučená literatura
  • Dlouhá, R.; Chára, P.; Nádvorník, O.; Trunda, J. (2006). Metodika průřezové téma Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech.. Praha: SCIO.
  • Mezihorák, F. (2003). Evropanství a integrace.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  • Mezihorák, F. (2002). Evropská integrace.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  • Mezihorák, F. (1997). Průvodce evropanstvím.. Olomouc: Alda.
  • Mezihorák, F.; Skoupá, D. (1995). Malá encyklopedie velkých Evropanů.. Olomouc: Votobia.
  • Nádvorník, O.; Volfová, A. (ed.). (2004). Společný svět. Příručka globálního rozvojového vzdělávání.. Praha: Člověk v tísni.
  • Pike, G., Selby, D. (2000). Cvičení a hry pro globální výchovu 1,2. Praha: Portál.
  • PIKE, G., SELBY, D. (1994). Globální výchova. Praha : Grada.
  • Staněk, A. (2007). Výchova k občanství a evropanství.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní