Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Staněk Antonín, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Charakteristika tématu Výchova demokratického občana - Občan, občanská společnost - Principy demokracie jako formy vlády a způsob rozhodování - Občan, občanská společnost a stát - pravidla, zákony, ústava - Formy participace občanů v politickém životě - volby, občan a jeho obec, společenské organizace a hnutí - Autorita, moc, spravedlnost, odpovědnost - Způsoby uplatňování demokratických principů a hodnot v životě školy - žákovská samospráva a žákovský parlament, kodex práv a povinností dítěte, otevřená škola.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Obsah semináře je zaměřen na rozvoj občanské gramotnosti, na rozvoj kritického myšlení, na hodnotovou orientaci, na vytváření občanského vědomí a způsoby řešení konfliktů a problémů.
Kompetence v rozsahu cíle předmětu.
|
Předpoklady
|
Bez předchozích předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta
- 100% účast na semináři - zpracování a odevzdání seminárních prací týden před zápočtovým týdnem - zpracování jednoho tématu v power-pointové prezentaci
|
Doporučená literatura
|
-
Brander, P. a kol. (2006). Kompas. Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům.. Praha: Argo.
-
Jirásková, V. (1999). Občan v demokratické společnosti.. Praha: SLON.
-
Kolektiv autorů. (2001). Nové horizonty výchovy k občanství.. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Mičienka, M. (2004). Občan a jeho obec.. Praha: Vzdělávací centrum pro veřejnou správu ČR, o.p.s.
-
Mičienka, M. (2003). Příruční slovník občana. Praha: SLON.
-
Sokol, J.; Mičienka, M.; Jirásková, V. (2002). Občanské minimum.. Praha: Tauris.
|