Předmět: Teorie výchovy a výchova k občanství

« Zpět
Název předmětu Teorie výchovy a výchova k občanství
Kód předmětu KVS/NTVVQ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Staněk Antonín, doc. Mgr. Ph.D.
  • Cingelová Gabriela, Mgr. Ph.D.
  • Stoklásková Monika, Mgr.
Obsah předmětu
Studenti se seznámí se základními teoretickými východisky výchovy, a to v kontextu výchovy k občanství. Získají kompetence v teoretickém základu speciálních didaktik (teorií výchovy). Koncept didaktické znalosti obsahu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 24 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 41 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " Orientovat se základních teoretických východiscích, které utvářely charakter výchovy k občanství po roce 1989, " Pochopit specifika a roli výchovy k občanství v základním a středním vzdělávání, " Analyzovat význam cílů, úkolů a budoucího směřování výchovy k občanství, " Seznámit se a aktuálními výzkumy problematiky výchovy k občanství na českých školách, " Znát a pochopit funkční zastoupení výchovy k občanství v učebních plánech základních a středních škol.
Kompetence v rozsahu cíle předmětu.
Předpoklady
Bez předchozích předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Seminární práce

K zápočtu studenti zpracují a obhájí seminární práci na zadané téma.Zkouška: test cca 30 - 40 uzavřených i otevřených otázek.
Doporučená literatura
  • Brezinka, W. (2001). Východiska k poznání výchovy: úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice.. Brno: L. Marek.
  • Janík, T. (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání.. Brno: Paido.
  • Kopeček, P. a kol. (2013). Společenskovědní aspekty fenoménu vyrovnání s minulostí v kontextu výchovy k občanství.. Praha: Nakladatelství Epocha.
  • Krákora, P. (2012). Aktuální společenskovědní pohledy na výchovu k demokratickému občanství.. Praha: Epocha.
  • Podivínský, T. (2012). Občanské vzdělávání v kontextu českého školství: analytická sonda.. Brno: Masarykova univerzita.
  • Staněk, A. (2011). Formy a prostředky rozvíjení aktivní participace.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  • Staněk, A. (2007). Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr