Předmět: Osobnostní a sociální výchova ve výchově k občanství

« Zpět
Název předmětu Osobnostní a sociální výchova ve výchově k občanství
Kód předmětu KVS/NSVVQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Cingelová Gabriela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět akcentuje formativní prvky a je rozdělen do tří rovin, které jsou zaměřeny na osobnostní, sociální a mravní rozvoj, a to jak v oblasti vědomostí, dovedností, tak v oblasti postojů a hodnot. Ke stěžejním tématům patří: Osobnostní a sociální výchova jako součást RVP ZV, SŠ a návaznost ve vysokoškolském studiu. Přínos OSV k rozvoji osobnosti. Poznávání a rozvoj vlastní osobnosti. Typologie osobnosti. Seberegulace, organizační dovednosti a efektivní řešení problémů. Úspěšná sociální komunikace. Manipulativní komunikace. Konflikty a jejich řešení. Morálka, hodnotová orientace, sociální role. Vytváření zdravých mezilidských vztahů.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat základní psychologické a sociologické pojmy, " metodicky zpracovat hodinu vztahující se k danému průřezovému tématu " uvědomit si důležitost komunikace učitele se žákem " analyzovat tematické celky zařazené do průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova " utvářet a rozvíjet dovednosti pro spolupráci " uvědomit si důležitost prevence sociálně patologických jevů a škodlivých způsobů jednání " analyzovat, hodnotit a vytvářet adekvátní učební úlohy
Způsobilosti v rámci předmětu.
Předpoklady
Bez předchozích předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

100% účast na semináři, prezentace seminární práce a aktvní účast na semináři.
Doporučená literatura
  • Čakrt, M. (1996). Typologie osobnosti pro manažery.. Praha: Management Press.
  • Čakrt, M. (2005). Typologie osobnosti: Přátelé, milenci, manželé, dospělí a děti.. Praha: Management Press.
  • EYROVI, L. R. (2000). Jak naučit děti hodnotám.. Praha: Portál.
  • Komárková, R., Slaměník, I., Výrost, J. (2001). Aplikovaná sociální psychologie 3.. Praha: Grada Publishing.
  • Kopřiva, P., Nováčková, J., Nevolová, D., Kopřivová, T. (2005). Respektovat a být respektován.. Kroměříž: Spirála.
  • Kroeger, O., Thuessenová, J. M. (2004). Typologie.. Praha: Triton.
  • KŘÍŽ, P. (2005). Kdo jsem, jaký jsem.. Kladno: AISIS.
  • Lencz, L., Križová, O. (2000). Etická výchova 1.. Praha: Luxpress.
  • Lencz, L., Križová, O. (2005). Etická výchova 2.. Praha: Luxpress.
  • Machková, E. (1992). Metodika dramatické výchovy.. Praha: ARTAMA.
  • Mikuláštík, M. (2003). Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada Publishing.
  • Nakonečný, M. (1995). Psychologie osobnosti.. Praha: Akademia.
  • Šimanovský, Z., Šimanovská, B. (2005). Hry pro rozvoj zdravé osobnosti.. Praha: Portál.
  • Valenta, J. (2006). Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi.. Praha: AISIS.
  • Valenta, J. (2000). Učit se být.. Praha: STROM & AISIS.
  • Way, B. (1996). Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací.. Praha: Nakladatelství ISV.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr