Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Maiello Giuseppe, doc. Ph.D.
-
Novotný Zdeněk, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Význam komunikace 2. Primární oralita 3. Komunikace jako tok informací 3. Sociální komunikace 4. Mediální pojmy 5. Jazyk ve věku tisků 8. Individualismus, podpis, linearita, patent 9. Tisk a národní identita 10. Frankfurtská škola a kritické myšlení 11. McLuhanovo pojetí média a Torontská škola 12. Média v rukou totalitní moci
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je pochopení komplexnosti interpersonálních, skupinových a masových forem komunikace i jejich vzájemné provázanosti s přihlédnutím k odlišnostem kultur v rámci Evropy a světa a k pokračujícímu procesu globalizace se specifickými účinky na racionalitu lidského chování. Studenti si osvojí základní kategorie, modely, koncepty a metody, nezbytné ke studiu sociologie komunikace. Budou znát adekvátní terminologii a mít teoretické znalosti nezbytné k analýze a interpretaci transformace digitálního komunikačního prostředí.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Způsob zakončení předmětu - zkouška - Samostatné vypracování eseje na zadané téma v rozsahu 4 - 6 stran s využitím odborné literatury, osobní prezentace této práce v zadaném termínu - Zkouška je ústní
|
Doporučená literatura
|
-
Baoufu, Peter. (2009). The future of post-human mass media.. Newcastle upon Tyne, UK: Cambridge Scholars Pub.
-
Barthes, Roland. (2004). Mytologie.. Praha: Dokořán.
-
Barthes, Roland. (2012). Říše znaků.. Praha: Fra.
-
Eco, Umberto. (2012). Od stromu k labyrintu.. Praha: Argo.
-
Eco, Umberto. (2006). Skeptikové a těšitelé.. Praha: Argo.
-
Eco, Umberto:. (2009). Teorie sémiotiky.. Praha: Argo.
-
Gvoždiak, Vít. (2014). Jakobsonova sémiotická teorie.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Jakubowicz, Karol. (2013). Nová ekologie médií, Konvergence a metamorfóza.. Zlín: VeRBuM.
-
Johnson, Steven. (2006). Everything bad is good for you.. London: Penguin.
-
Johnson, Steven. (2012). Odkud se berou dobré nápady.. Praha: Dokořán.
-
Mc Luhan, Marshall. (2008). Člověk, média a elektronická kultura.. Brno: Jota.
-
Mc Quail, Denis. (2009). Úvod do teorie masové komunikace.. Praha: Portál.
-
Park, D.P. - Pooley, J. (2008). The History of Media and Communication Research: Contested Memories.. New York: Peter Lang Publishing.
-
Stunken Marita, Cartwright Lisa. (2009). Studia vizuální kultury.. Praha: Portál s. r.o.
-
Thompson, John B. (2004). Média a modernita.. Praha: Karolinum.
|