Předmět: Participační práva dětí a vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Participační práva dětí a vzdělávání
Kód předmětu KVS/NPPVQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Staněk Antonín, doc. Mgr. Ph.D.
  • Labischová Denisa, doc. PhDr. Mgr. PhD.
Obsah předmětu
Vymezení pojmů - práva dítěte, právo participace. Úmluva o právech dítěte a její charakteristika. Participace v kontextu cílů výchovy a klíčových kompetencí ve výchově. Politologické aspekty participace dětí. Pedagogické aspekty participace dětí. Evropská politika dětí a mládeže ve vztahu k participaci dětí a mládeže. Participace dětí v kontextu společné evropské vzdělávací politiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 13 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studenti schopni: - vysvětlit význam participace žáků a studentů na procesu vzdělávání, - analyzovat klíčové dokumenty související s participačními právy, - pochopit a vysvětlit přesahy participačních práv do společenskovědních disciplín, - charakterizovat vývoj participačních práv v evropském a českém kontextu, - analyzovat a interpretovat výsledky participačního procesu na konkrétních příkladech.
Kompetence v rozsahu cíle předmětu.
Předpoklady
Bez předchozích předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor portfolia studenta

Aktivní účast na semináři. Zpracovat seminární práci v rozsahu 5400 - 9000 znaků na zadané téma.
Doporučená literatura
  • (1997). Učení je skryté bohatství: zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století.". Praha: PdF UK a ÚVRŠ.
  • David, R. (1999). Práva dítěte: Úmluva o právech dítěte a její charakteristika: mezinárodní ochrana práv dítěte a další dokumenty: rodina a základy rodinného práva.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  • Dvořáková, V. (2008). Občanská výchova, občanská společnost a vládnutí. In Staněk, A., Mezihorák, F. (eds.) Výchova k občanství pro 21. století.. Praha: SPHV, o.s.
  • Novotná, J. (2007). Participace dětí ve škole - evropský koncept a příklady jeho realizace ve vzdělávací politice. In Školní vzdělávání: zahraniční trendy a inspirace. David Greger, Věra Ježková (eds.).. Praha: Karolinum.
  • Říchová, B. (2000). Přehled moderních politologických teorií: empiricko-analytický přístup v soudobé politické vědě.. Portál: Praha.
  • Staněk, A. (2007). Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr