Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Staněk Antonín, doc. Mgr. Ph.D.
-
Labischová Denisa, doc. PhDr. Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Vymezení pojmů - práva dítěte, právo participace. Úmluva o právech dítěte a její charakteristika. Participace v kontextu cílů výchovy a klíčových kompetencí ve výchově. Politologické aspekty participace dětí. Pedagogické aspekty participace dětí. Evropská politika dětí a mládeže ve vztahu k participaci dětí a mládeže. Participace dětí v kontextu společné evropské vzdělávací politiky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu budou studenti schopni: - vysvětlit význam participace žáků a studentů na procesu vzdělávání, - analyzovat klíčové dokumenty související s participačními právy, - pochopit a vysvětlit přesahy participačních práv do společenskovědních disciplín, - charakterizovat vývoj participačních práv v evropském a českém kontextu, - analyzovat a interpretovat výsledky participačního procesu na konkrétních příkladech.
Kompetence v rozsahu cíle předmětu.
|
Předpoklady
|
Bez předchozích předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta
Aktivní účast na semináři. Zpracovat seminární práci v rozsahu 5400 - 9000 znaků na zadané téma.
|
Doporučená literatura
|
-
(1997). Učení je skryté bohatství: zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století.". Praha: PdF UK a ÚVRŠ.
-
David, R. (1999). Práva dítěte: Úmluva o právech dítěte a její charakteristika: mezinárodní ochrana práv dítěte a další dokumenty: rodina a základy rodinného práva.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
-
Dvořáková, V. (2008). Občanská výchova, občanská společnost a vládnutí. In Staněk, A., Mezihorák, F. (eds.) Výchova k občanství pro 21. století.. Praha: SPHV, o.s.
-
Novotná, J. (2007). Participace dětí ve škole - evropský koncept a příklady jeho realizace ve vzdělávací politice. In Školní vzdělávání: zahraniční trendy a inspirace. David Greger, Věra Ježková (eds.).. Praha: Karolinum.
-
Říchová, B. (2000). Přehled moderních politologických teorií: empiricko-analytický přístup v soudobé politické vědě.. Portál: Praha.
-
Staněk, A. (2007). Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
|