Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
-
Staněk Antonín, doc. Mgr. Ph.D.
-
Labischová Denisa, doc. PhDr. Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu: 1. Vymezení pojmů - práva dítěte, právo participace 2. Úmluva o právech dítěte a její charakteristika 3. Participace v kotnextu cílů výchovy a klíčových kompetencí ve výchově 4. Politologické aspekty participace dětí 5. Pedagogické aspekty participace dětí 6. Evropská politika dětí a mládeže ve vztahu k participaci dětí a mládeže 7. Participace dětí v kontextu společné evropské vzdělávací politiky. 8. Participace dětí v kontextu české vzdělávací politiky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 8 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Důležitým tématem souvisejícím s demokratizací českého školství a aplikací evropské dimenze vzdělávání jsou participační práva dítěte ve společnosti a ve škole jako edukačním prostředí. Představují příležitost pro rozvoj dítěte, demokratizaci společnosti a podporu její multikulturní dimenze.
Kompetence v rozsahu cíle předmětu.
|
Předpoklady
|
Bez předchozích předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta
Aktivní účast na semináři. Zpracovat seminární práci v rozsahu 5400 - 9000 znaků na zadané téma.
|
Doporučená literatura
|
-
(1997). Učení je skryté bohatství: zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století".. Praha PdF UK a ÚVRŠ.
-
David, R. (1999). Práva dítěte: Úmluva o právech dítěte a její charakteristika: mezinárodní ochrana práv dítěte a další dokumenty: rodina a základy rodinného práva.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
-
Dvořáková, V. (2008). Občanská výchova, občanská společnost a vládnutí. In Výchova k občanství pro 21. století. Antonín Staněk, František Mezihorák (eds.). Praha: SPHV, o.s.
-
Novotná, J. (2007). Participace dětí ve škole - evropský koncept a příklady jeho realizace ve vzdělávací politice. In Školní vzdělávání: zahraniční trendy a inspirace. David Greger, Věra Ježková (eds.).. Praha: Karolinum.
-
Říchová, B. (2000). Přehled moderních politologických teorií: empiricko-analytický přístup v soudobé politické vědě.. Praha: Portál.
-
Staněk, A. (2007). Výchova k občanství a evropanství.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
|