Předmět: Participační práva dětí a vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Participační práva dětí a vzdělávání
Kód předmětu KVS/NPPDP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Staněk Antonín, doc. Mgr. Ph.D.
  • Labischová Denisa, doc. PhDr. Mgr. PhD.
Obsah předmětu
Obsah předmětu: 1. Vymezení pojmů - práva dítěte, právo participace 2. Úmluva o právech dítěte a její charakteristika 3. Participace v kotnextu cílů výchovy a klíčových kompetencí ve výchově 4. Politologické aspekty participace dětí 5. Pedagogické aspekty participace dětí 6. Evropská politika dětí a mládeže ve vztahu k participaci dětí a mládeže 7. Participace dětí v kontextu společné evropské vzdělávací politiky. 8. Participace dětí v kontextu české vzdělávací politiky

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 8 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Důležitým tématem souvisejícím s demokratizací českého školství a aplikací evropské dimenze vzdělávání jsou participační práva dítěte ve společnosti a ve škole jako edukačním prostředí. Představují příležitost pro rozvoj dítěte, demokratizaci společnosti a podporu její multikulturní dimenze.
Kompetence v rozsahu cíle předmětu.
Předpoklady
Bez předchozích předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor portfolia studenta

Aktivní účast na semináři. Zpracovat seminární práci v rozsahu 5400 - 9000 znaků na zadané téma.
Doporučená literatura
  • (1997). Učení je skryté bohatství: zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století".. Praha PdF UK a ÚVRŠ.
  • David, R. (1999). Práva dítěte: Úmluva o právech dítěte a její charakteristika: mezinárodní ochrana práv dítěte a další dokumenty: rodina a základy rodinného práva.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  • Dvořáková, V. (2008). Občanská výchova, občanská společnost a vládnutí. In Výchova k občanství pro 21. století. Antonín Staněk, František Mezihorák (eds.). Praha: SPHV, o.s.
  • Novotná, J. (2007). Participace dětí ve škole - evropský koncept a příklady jeho realizace ve vzdělávací politice. In Školní vzdělávání: zahraniční trendy a inspirace. David Greger, Věra Ježková (eds.).. Praha: Karolinum.
  • Říchová, B. (2000). Přehled moderních politologických teorií: empiricko-analytický přístup v soudobé politické vědě.. Praha: Portál.
  • Staněk, A. (2007). Výchova k občanství a evropanství.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -