Předmět: Osobnostní a sociální výchova

« Zpět
Název předmětu Osobnostní a sociální výchova
Kód předmětu KVS/NOSVP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Cingelová Gabriela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Osobnostní a sociální výchova jako součást RVP ZV, SŠ a návaznost ve vysokoškolském studiu. - Přínos OSV k rozvoji osobnosti . - Poznávání a rozvoj vlastní osobnosti . Typologie osobnosti. - Seberegulace, organizační dovednosti a efektivní řešení problémů. - Úspěšná sociální komunikace. Manipulativní komunikace. - Konflikty a jejich řešení. - Morálka, hodnotová orientace, sociální role. - Vytváření zdravých mezilidských vztahů.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět akcentuje formativní prvky a je rozdělen do tří rovin, které jsou zaměřeny na osobnostní, sociální a mravní rozvoj, a to jak v oblasti vědomostí, dovedností, tak v oblasti postojů a hodnot.

Předpoklady
Bez předchozích předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

- 100% aktivní účast na semináři - zpracování a odevzdání seminárních prací týden před zápočtovým týdnem - zpracování jednoho tématu formou eseje
Doporučená literatura
  • (1996). Konflikt, koření života - průvodce řešením konfliktů pro učitele středních škol.. Praha: České centrum pro vyjednávání a řešení konfliktů.
  • Čakrt, M. (1996). Typologie osobnosti pro manažery.. Praha: Management Press.
  • Čakrt, M. (2005). Typologie osobnosti: Přátelé, milenci, manželé, dospělí a děti.. Praha: Management Press.
  • Eyrovi, L. a R. (2000). Jak naučit děti hodnotám.. Praha: Portál.
  • Komárková, R.; Slaměník, I.; Výrost, J. (2001). Aplikovaná sociální psychologie 3.. Praha: Grada Publishing.
  • Kopřiva, P.; Nováčková, J.; Nevolová, D.; Kopřivová, T. (2005). Respektovat a být respektován.. Kroměříž: Spirála.
  • Kroeger, O., Thuessenová, J.M. (2004). Typologie.. Praha: Triton.
  • KŘÍŽ, P. (2005). Kdo jsem, jaký jsem.. Kladno: AISIS.
  • Lencz, L.; Križová, O. (2000). Etická výchova 1.. Praha: Luxpress.
  • Lencz, L.; Križová, O. (2005). Etická výchova 2.. Praha: Luxpress.
  • Machková, E. (1999). Metodika dramatické výchovy.. Praha: ARTAMA.
  • Mikuláštík, M. (2003). Komunikační dovednosti v praxi.. Praha : Grada Publishing.
  • Nakonečný, M. (1995). Psychologie osobnosti.. Praha: Akademia.
  • Šimanovský, Z., Šimanovská, B. (2005). Hry pro rozvoj zdravé osobnosti.. Praha: Portál.
  • Valenta, J. (2006). Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi.. Praha: AISIS.
  • VALENTA, J. (2003). Učit se být. Praha : Agentura STROM & AISIS.
  • Way, B. (1996). Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací.. Praha: Nakladatelství ISV.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní