Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Cingelová Gabriela, Mgr. Ph.D.
-
Labischová Denisa, doc. PhDr. Mgr. PhD.
-
Kudelová Monika, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Vytvoření kurikula v OV, ON, ZSV. Seznámení s projekty, zabývajícími se interkulturním vzděláváním a multikulturalitou. Projekt sousedé. Národnostní menšiny v českých zemích od roku 1918 do současnosti. Komunikace s menšinami, řešení etnického konfliktu. Menšiny v ČR. Cizinci v ČR. Projevy extremismu. Témata a cíle průřezového tématu Multikulturní výchova.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " objasnit teorie nacionalismu, multikulturalismu, vč. orientace v základních pojmech " objasnit problematiku menšin v českých zemích po roce 1918 do současnosti " rozvíjet schopnost poznávat a tolerovat jinakost a umět vést k tomu i žáky " vytvářet adekvátní učební úkoly k jednotlivým tématům z RVP Z a RVP G vzdělávání " analyzovat tematické celky průřezového tématu Multikulturní výchova na ZŠ a SŠ
Způsobilosti v rámci předmětu.
|
Předpoklady
|
Bez předchozích předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
100% aktivní účast na semináři. Prezentace seminární práce na zadané téma.
|
Doporučená literatura
|
-
Cingelová, G. (2014). Vnímání a postavení národnostních menšin po roce 1993. In Politics in Central Europe. The Journal of the Central European Political Science Association.. Praha: Metropolitan University Prague Press.
-
Danics, Š., Kamín, T. (2008). Extremismus, rasismus a antisemitismus.. Praha: Policejní akademie České republiky v Praze.
-
Davidová, E. (2001). Romové a česká společnost: Hledání domova, porozumění a vzájemného soužití.. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky.
-
Eriksen, T.H. (2007). Antropologie multikulturní společnosti. Rozumět identitě.. Praha: Triton.
-
Lucuk, V. (2011). Přežili svou dobu.. Štíty: Veduta.
-
Medveďová, G. (2010). Česká sociální demokracie v procesu tranzice. In Krákora, P. a kol. Svobodné volby v Československu 1990 - Referendum o dalším směřování státu a společnosti.. Praha: Nakladatelství Epocha.
-
Medveďová, G. (2010). Československé školství na křižovatce. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Paedagogica, Civilia VI. Mosty mezi kulturami. č. 1.
-
Medveďová, G. (2011). Činnost olomouckého městského školského výboru pro německé školy v letech 1921-1938. Revue pro oborovou didaktiku společenských věd. Civilia. Vzdělání a jeho interkulturní kontext.. Roč. 2, č. 2, s. 102-117.
-
Medveďová, G. (2011). Multikulturní Olomouc vs. 28. říjen 1918 v deníku Mährisches Tagblatt. In Krákora, P. a kol. Multikulturalita a výchova k občasntví ve středoevropském kontextu.. Praha: Nakladatelství Epocha.
-
Mistrík, E. a kol. (1999). Kultúra a multikultúrna výchova.. Bratislava: IRIS.
-
Průcha, J. (2004). Interkulturní psychologie. Sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů.. Praha: Portál.
-
Průcha, J. (2003). Multikulturní výchova a škola.. Společenskovědni předměty 2.
-
Průcha, J. (2001). Multikulturní výchova.. Praha: ISV nakladatelství.
-
Šišková, T. (ed.). (2001). Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál.
|