Předmět: Multikulturalita - interkulturní výchova

« Zpět
Název předmětu Multikulturalita - interkulturní výchova
Kód předmětu KVS/NMUVQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Cingelová Gabriela, Mgr. Ph.D.
  • Labischová Denisa, doc. PhDr. Mgr. PhD.
  • Kudelová Monika, Mgr.
Obsah předmětu
Vytvoření kurikula v OV, ON, ZSV. Seznámení s projekty, zabývajícími se interkulturním vzděláváním a multikulturalitou. Projekt sousedé. Národnostní menšiny v českých zemích od roku 1918 do současnosti. Komunikace s menšinami, řešení etnického konfliktu. Menšiny v ČR. Cizinci v ČR. Projevy extremismu. Témata a cíle průřezového tématu Multikulturní výchova.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " objasnit teorie nacionalismu, multikulturalismu, vč. orientace v základních pojmech " objasnit problematiku menšin v českých zemích po roce 1918 do současnosti " rozvíjet schopnost poznávat a tolerovat jinakost a umět vést k tomu i žáky " vytvářet adekvátní učební úkoly k jednotlivým tématům z RVP Z a RVP G vzdělávání " analyzovat tematické celky průřezového tématu Multikulturní výchova na ZŠ a SŠ
Způsobilosti v rámci předmětu.
Předpoklady
Bez předchozích předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

100% aktivní účast na semináři. Prezentace seminární práce na zadané téma.
Doporučená literatura
  • Cingelová, G. (2014). Vnímání a postavení národnostních menšin po roce 1993. In Politics in Central Europe. The Journal of the Central European Political Science Association.. Praha: Metropolitan University Prague Press.
  • Danics, Š., Kamín, T. (2008). Extremismus, rasismus a antisemitismus.. Praha: Policejní akademie České republiky v Praze.
  • Davidová, E. (2001). Romové a česká společnost: Hledání domova, porozumění a vzájemného soužití.. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky.
  • Eriksen, T.H. (2007). Antropologie multikulturní společnosti. Rozumět identitě.. Praha: Triton.
  • Lucuk, V. (2011). Přežili svou dobu.. Štíty: Veduta.
  • Medveďová, G. (2010). Česká sociální demokracie v procesu tranzice. In Krákora, P. a kol. Svobodné volby v Československu 1990 - Referendum o dalším směřování státu a společnosti.. Praha: Nakladatelství Epocha.
  • Medveďová, G. (2010). Československé školství na křižovatce. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Paedagogica, Civilia VI. Mosty mezi kulturami. č. 1.
  • Medveďová, G. (2011). Činnost olomouckého městského školského výboru pro německé školy v letech 1921-1938. Revue pro oborovou didaktiku společenských věd. Civilia. Vzdělání a jeho interkulturní kontext.. Roč. 2, č. 2, s. 102-117.
  • Medveďová, G. (2011). Multikulturní Olomouc vs. 28. říjen 1918 v deníku Mährisches Tagblatt. In Krákora, P. a kol. Multikulturalita a výchova k občasntví ve středoevropském kontextu.. Praha: Nakladatelství Epocha.
  • Mistrík, E. a kol. (1999). Kultúra a multikultúrna výchova.. Bratislava: IRIS.
  • Průcha, J. (2004). Interkulturní psychologie. Sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů.. Praha: Portál.
  • Průcha, J. (2003). Multikulturní výchova a škola.. Společenskovědni předměty 2.
  • Průcha, J. (2001). Multikulturní výchova.. Praha: ISV nakladatelství.
  • Šišková, T. (ed.). (2001). Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr