Lecturer(s)
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Cingelová Gabriela, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Introduction to basic terminology, internet search engines, browsers, searching a chosen topic from several sources, critical approach to information, internet sources, web pages of institutions, associations, e-zines and their overlaps. Further education options - courses, training, projects - internet sources- Graphics editors - design and production of one's own materials -MS PowerPoint - materials design and production- presentation hardware and software, working with interactive whiteboard, data projector etc.- working with a digital camera, digital photo editing
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic Lecture(Interpretation, Training)
- Homework for Teaching
- 30 hours per semester
|
Learning outcomes
|
The seminar will focus on both the theoretical and especially the practical uses of computer technology, the internet, multimedia, and film and audio projections in social science studies. During the seminar, students will be introduced to the basic terms, basic procedures for searching and processing information, internet pages that enlarge knowledge of individual social sciences (political science, sociology, history, law), the use of the internet and multimedia in their studies, creating educational material in MS Power Point.
Competence in the scape of the subject.
|
Prerequisites
|
No prior requirement.
|
Assessment methods and criteria
|
Seminar Work
100 per cent seminar attendance, active approach. A seminar work on an assigned topic.
|
Recommended literature
|
-
(2005). Jeden svět na školách - projekt společnosti Člověk v tísni.. Praha: Člověk v tísni.
-
(2007). Průřezová témata prostřednictvím dokumentárních filmů /ZŠ.. Praha: Člověk v tísni.
-
(2006). Využití dotykové tabule ve výuce nejen českého jazyka: Sborník anotací příspěvků 2 worskopu 2006. Lutín: Sigmundova střední škola Strojnická.
-
Baranovič, R. a kol. (1999). Internet pro střední školy.. Praha.
-
Kapounová, J. (2004). Multimédia v práci učitele: studijní obor informační technologie ve vzdělávání.. Ostrava: Ostravská univerzita.
-
Kolektiv. (2004). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha: VÚP.
-
Kopecký, K. (2007). Moderní trendy v elektronické komunikaci. Olomouc: Hanex.
-
Kotíková, P. a kol. (2000). Internet, Evropská unie a česká škola.. Praha.
-
Kříž, K. - Kunzová, Z. - Zounek, J. (2003). Internet nejen pro studenty. Jak hledat a najít.. Praha: Grada.
-
Kříž, K. - Zounek, J. (2001). Internet pro pedagogy. Jak hledat a najít.. Praha: Grada.
-
Matoušek, J., Jirásek, O. (2007). Natáčíme a upravujeme video na počítači.. Praha: Computer Press.
-
McQuail, D. (2002). Úvod do teorie masové komunikace.. Praha: Portál.
-
Mičienka, M. - Jirák, J. (2007). Základy mediální výchovy.. Praha: Portál.
-
Reifová, I. a kol. (2004). Slovník mediální komunikace.. Praha: Portál.
-
Sak, P., Skalková, J., Mareš, J. (2007). Člověk a vzdělávání v informační společnosti.. Praha: Portál.
-
Short, D. (2007). Macromedia dreamweaver 8. Praktický výukový kurz.. Praha: Computer Press.
-
Slavík, J.; Novák, J. (1997). Počítač jako pomocník učitele - efektivní práce s informacemi ve škole.. Praha: Portál.
|