Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Maiello Giuseppe, doc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Vymezení sociologie výchovy a sociologie vzdělání, předmět a metody. 2) Historický vývoj směřující ke konstituování sociologie výchovy. 3) Sociologie výchovy z pohledu konsensualistického, konfliktologického a interpretativního paradigmatu. 4) Socializace - sociologický přístup, diference od pedagogického a psychologického. 5) Sociologie výchovy a rozvrstvení společnosti - teorie sociální a kulturní reprodukce. 6) Sociologie výchovy ve vztahu k dětství, mládeži, dospělosti a seniorům. 7) Rodina a gender ve výchově a vzdělávání. 8) Postindustriální společnost a výchovy a vzdělání, znalostní společnost.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 5 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz si klade za cíl určit a prozkoumat některé z hlavních směrů v sociologii výchovy a umístit je do širších vztahů v tradiční v sociologii. Zkoumá přínos sociologie pro pochopení politiky a praxe moderních vzdělávacích systémů, zejména vztah k sociální nerovnosti (rasa / etnická příslušnost, třída, pohlaví, postižení) a zkoumá nedávné studie v sociologii výchovy se zvláštním důrazem na vzdělávací politiku, vzdělávací program, školy a školní třídy.
Studenti budou schopni charakterizovat sociální dopady na vzdělávací systém prezentované sociologií výchovy (nejčastěji se jedná o vliv třídní příslušnosti, vliv genderu, vliv hodnot a kultury, etnické příslušnosti apod.)
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Docházka a aktivní účast na seminářích: 80%. Závěrečná zkouška: 20%.
|
Doporučená literatura
|
-
De Singly, F. (1999). Sociologie současné rodiny.. Praha.
-
Galla, K.:. (1967). Úvod do sociologie výchovy.. Praha: SPN.
-
Havlík, R., Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy.. Praha: Portál.
-
Illich, I. (2001). Odškolnění společnosti: polemický spis. . Praha: SLON .
-
PROKOP, J. (2005). Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století. Praha.
|