Předmět: Didaktikavzdělávacího oboru 2

« Zpět
Název předmětu Didaktikavzdělávacího oboru 2
Kód předmětu KVS/NDIP2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Cingelová Gabriela, Mgr. Ph.D.
  • Staněk Antonín, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pojetí vyučovacího předmětu na gymnáziu (význam, cíl, úkoly a obsah vyučovacího předmětu). 2. Pojetí vyučovacího předmětu v soustavě SOŠ (význam, cíl, úkoly a obsah vyučovacího předmětu). 3. Základní pedagogické dokumenty v procesu tvorby předmětového didaktického systému. 4. Didaktická analýza jako stěžejní metoda předmětové didaktiky společenských věd. 5. Plánování učiva, výchovně vzdělávací proces. 6. Vyučovací formy. 7. Vyučovací metody 8. Vyučovací prostředky. 9. Hodnocení ve vyučovacím předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 39 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 13 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 16 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmětová didaktika vyučovacího předmětu pro vzdělávací obor "Občanský a společenskovědní základ".
Kompetence v rozsahu cíle předmětu.
Předpoklady
Bez předchozích předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

100% účast na semináři, úspěšné splnění seminární práce a zadaných úkolů, aktivní účast na semináři
Doporučená literatura
  • Cangelosi, J. (1994). Strategie řízení třídy.. Praha: Portál.
  • Dostálová, R. a kol. (1997). Výchova k občanství. Didaktický text pro učitele střední školy.. Praha: NS Svoboda.
  • Hrachovcová, M., Staněk, A. (eds.). Občanská výchova v globalizující se společnosti..
  • Kašová, J. a kol. (1995). Projektové vyučování v teorii i praxi.. Kroměříž: IUVENTA.
  • KYRIACOU, CH. (1996). Klíčové dovednosti učitele.. Praha: Portál.
  • Pasch, M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.
  • Petty, G., & Foltýn, J. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • Silberman, M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní