Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Cingelová Gabriela, Mgr. Ph.D.
-
Staněk Antonín, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Oborová didaktika společenských věd - mezioborová disciplína pedagogického zaměření. 2. Profesionální vzdělávání učitelů výchovy k občanství a občanského a společenskovědního vzdělávání. 3. Metody a techniky bádání v oborové didaktice společenských věd. 4. Význam, cíle a úkoly společenských věd v edukačním procesu na základních a středních školách. 5. Odborné obsahy psychologie a sociologie ve vzdělávacích oblastech "Výchova k občanství" a "Občanský a společenskovědní základ" 6. Člověk - osobnost a sociální skupiny (mozaika osobnostních charakteristik a mezilidských vztahů. 7. Odborné obsahy politologie, ekonomie ve vzdělávacích oblastech "Výchova k občanství" a "Občanský a společenskovědní základ". 8. Odborné obsahy právní vědy a filozofie ve vzdělávacích oblastech "Výchova k občanství" a "Občanský a společenskovědní základ". 9. Odborné obsahy etiky a religionistiky ve vzdělávacích oblastech "Výchova k občanství" a "Občanský a společenskovědní základ". 10. Etické problémy současnosti - život a jeho hodnota; náboženství v životě člověka. 11. Člověk na cestě od minulosti do budoucnosti. Kultura v minulosti a současnosti. 12. Vlastivědná složka - poznáváme svůj kraj. 13. Evropská dimenze a společenské vědy. 14. Možnosti propojování vzdělávacích obsahů příbuzných vzdělávacích oborů (Člověk a svět práce, Výchova ke zdraví, Zeměpis resp. Geografie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 39 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 16 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na objasnění aktuálního pojetí společenských věd v edukačním procesu na základních školách, gymnáziu a středních odborných školách.
Kompetence v rozsahu cíle předmětu.
|
Předpoklady
|
Bez předchozích předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
100% účast na semináři, úspěšné splnění seminární práce a zadaných úkolů, aktivní účast na semináři
|
Doporučená literatura
|
-
(2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia.. Praha: VÚP.
-
(1997). Učení je skryté bohatství: zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století".. Praha: PdF UK a ÚVRŠ.
-
Jirásková, V. a kol. (2004). Základy společenských věd: pro učitele učitelů. Praha: Eurolex Bohemia.
-
Sak, P., Saková, K. (2004). Mládež na křitovatce: sociologická analýza postavení mládeže ve společnosti a její úlohy v procesech evropeizace a informatizace.. Praha: Svoboda servis.
-
Staněk, A. (2007). Výchova k občanství a evropanství.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
|