Předmět: Didaktika vzdělávacího oboru 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika vzdělávacího oboru 1
Kód předmětu KVS/NDIP1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Cingelová Gabriela, Mgr. Ph.D.
  • Staněk Antonín, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Oborová didaktika společenských věd - mezioborová disciplína pedagogického zaměření. 2. Profesionální vzdělávání učitelů výchovy k občanství a občanského a společenskovědního vzdělávání. 3. Metody a techniky bádání v oborové didaktice společenských věd. 4. Význam, cíle a úkoly společenských věd v edukačním procesu na základních a středních školách. 5. Odborné obsahy psychologie a sociologie ve vzdělávacích oblastech "Výchova k občanství" a "Občanský a společenskovědní základ" 6. Člověk - osobnost a sociální skupiny (mozaika osobnostních charakteristik a mezilidských vztahů. 7. Odborné obsahy politologie, ekonomie ve vzdělávacích oblastech "Výchova k občanství" a "Občanský a společenskovědní základ". 8. Odborné obsahy právní vědy a filozofie ve vzdělávacích oblastech "Výchova k občanství" a "Občanský a společenskovědní základ". 9. Odborné obsahy etiky a religionistiky ve vzdělávacích oblastech "Výchova k občanství" a "Občanský a společenskovědní základ". 10. Etické problémy současnosti - život a jeho hodnota; náboženství v životě člověka. 11. Člověk na cestě od minulosti do budoucnosti. Kultura v minulosti a současnosti. 12. Vlastivědná složka - poznáváme svůj kraj. 13. Evropská dimenze a společenské vědy. 14. Možnosti propojování vzdělávacích obsahů příbuzných vzdělávacích oborů (Člověk a svět práce, Výchova ke zdraví, Zeměpis resp. Geografie

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 39 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 13 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 16 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na objasnění aktuálního pojetí společenských věd v edukačním procesu na základních školách, gymnáziu a středních odborných školách.
Kompetence v rozsahu cíle předmětu.
Předpoklady
Bez předchozích předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

100% účast na semináři, úspěšné splnění seminární práce a zadaných úkolů, aktivní účast na semináři
Doporučená literatura
  • (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia.. Praha: VÚP.
  • (1997). Učení je skryté bohatství: zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století".. Praha: PdF UK a ÚVRŠ.
  • Jirásková, V. a kol. (2004). Základy společenských věd: pro učitele učitelů. Praha: Eurolex Bohemia.
  • Sak, P., Saková, K. (2004). Mládež na křitovatce: sociologická analýza postavení mládeže ve společnosti a její úlohy v procesech evropeizace a informatizace.. Praha: Svoboda servis.
  • Staněk, A. (2007). Výchova k občanství a evropanství.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní