Předmět: Didaktika vzdělávacího oboru 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika vzdělávacího oboru 2
Kód předmětu KVS/NDI2Q
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Staněk Antonín, doc. Mgr. Ph.D.
  • Cingelová Gabriela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pojetí vyučovacího předmětu na gymnáziu (význam, cíl, úkoly a obsah vyučovacího předmětu). Pojetí vyučovacího předmětu v soustavě SOŠ (význam, cíl, úkoly a obsah vyučovacího předmětu). Základní pedagogické dokumenty v procesu tvorby předmětového didaktického systému. Didaktická analýza jako stěžejní metoda předmětové didaktiky společenských věd. Plánování učiva, výchovně vzdělávací proces. Vyučovací formy. Vyučovací metody. Vyučovací prostředky. Hodnocení ve vyučovacím předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
Výstupy z učení
" Používat znalosti z didaktiky společenských věd " znát a pochopit činitele, podmínky a specifika didaktické interakce " analyzovat tematické celky zařazené do výuky společenských věd " znát a používat základní metody a formy výuky společenských věd " analyzovat význam cílů, úkolů a obsahu společenských věd
Kompetence v rozsahu cíle předmětu.
Předpoklady
Bez předchozích předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

100% účast na semináři, úspěšné splnění seminární práce a zadaných úkolů, aktivní účast na semináři
Doporučená literatura
  • (1997). Učení je skryté v bohatství: zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století".. Praha: PdF UK a ÚVRŠ.
  • Brezinka, W. (2001). Východiska k poznání výchovy: úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice.. Brno: L. Marek.
  • Dopita, M., Grecmanová, H. Wright, D. H. (eds.). (2001). Nové horizonty výchovy k občanství.. Olomouc: Univerzita Palackého vOlomouc, SVOD.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků.. Olomouc: Nakladatelství Hanex.
  • Homerová, M. (2013). Výchova k občanství ve výuce společenskovědních předmětů.. Praha: M. Homerová.
  • Janík, T. (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání.. Brno: Paido.
  • Jirásková, V. (1999). Občan v demokratické společnosti.. Praha: SLON.
  • Kašová, J. a kol. (1995). Projektové vyučování v teorii i praxi.. Kroměříž: IUVENTA.
  • KYRIACOU, CH. (1996). Klíčové dovednosti učitele.. Praha: Portál.
  • Matějka, O., Hotový, F. (2012). Politika do školy patří. Metodický portál pro učitele.. Brno: Masarykova univerzita.
  • MIČIENKA, M., JIRÁK, J. (2007). Základy mediální výchovy.. Praha: Portál.
  • Pasch, M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.
  • Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • Piťha, P. a kol. (1992). Úvod do výchovy k občanství: knížka pro učitele a veřejnost.. Praha: AVED.
  • Sak, P., Saková, K. (2004). Mládež na křižovatce: sociologická analýza postavení mládeže ve společnosti a její úlohy v procesech evropeizace a informatizace.. Praha: Svoboda servis.
  • SILBERMAN, M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál.
  • Staněk, A. (2007). Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr