Lecturer(s)
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Kopeček Pavel, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
topics: Drafts school history. Current trends in the teaching of history. Didactic test in history. The structure of the lesson of history. Tutorials in teaching history. Didactic analysis lessons. The use of educational media in teaching history. Extracurricular teaching forms in historiographical teaching. Projects in school history. Analysis and evaluation of history textbooks.
|
Learning activities and teaching methods
|
Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Activating (Simulations, Games, Dramatization)
- Homework for Teaching
- 15 hours per semester
- Attendace
- 15 hours per semester
- Semestral Work
- 10 hours per semester
- Preparation for the Course Credit
- 10 hours per semester
|
Learning outcomes
|
After completing the course, students should be able to: - Know and use knowledge of didactics, - To understand and explain the importance of professionalization training of history teachers, - Analyze thematic units included in the teaching of history in elementary and secondary schools, - Know and understand the factors, conditions and specific features of educational interaction.
ability to analyze dějepisného curriculum
|
Prerequisites
|
Clear knowledge of Czech and world history.
|
Assessment methods and criteria
|
Student performance
Didactic analysis of a given topic from Czech or world history semester work.
|
Recommended literature
|
-
(2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami k 1.9.2007).. Praha.
-
Beneš, Z. (ed.). (2002). Historie a škola I. Otázky koncepce školního dějepisu.. Úvaly: Albra.
-
Beneš, Z. (1995). Historický text a historická kultura.. Praha: Karolinum.
-
Čapek, V. (1985). Didaktika dějepisu. I. díl.. Praha: SPN.
-
Čapek, V. (1988). Didkatika dějepisu. II. díl.. Praha: SPN.
-
Čapek, V., Gracová, B., Jílek, t. Východská, H. (2005). Úvod do studia didaktiky dějepisu.. Plzeň: ZČU.
-
Čapek, V. (1992). Jak učit dějepis moderně.. Praha: Akademie J.A. Komenského.
-
Homerová, M., Parkan, F. (2002). Dějepis - sbírka úloh pro společnou část maturitní zkoušky.. Praha: TAURIS.
-
Hroch, M. a kol. (1983). Úvod do studia dějepisu.. Praha: SPN.
-
Janovský, J. a kol. (1984). Základy didaktiky dějepisu.. Praha: SPN.
-
Jílek, T. (1996). Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu II.. Plzeň: ZČU.
-
Jílek, T. (1994). Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu.. Plzeň: ZČU.
-
Julínek, S. a kol. (2004). Základy oborové didaktiky dějepisu.. Brno: Masarykova univerzita.
-
Julínek, S. (1995). Úvod do teorie a praxe výuky dějepisu.. Brno: Masarykova univerzita.
-
Klíma, B. a kol. (2000). Mládež a dějiny.. Brno.
-
Labischová, D., Gracová, B. (2008). Příručka ke studiu didaktiky dějepisu.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
-
Maňák, J. (1990). Nárys didaktiky.. Brno: Masarykova univerzita.
-
Mejstřík, V. a kol. (1974). Metodika dějepisu jako učebního předmětu.. Praha: SPN.
-
Opatřil, S. (1956). Metodika dějepisu.. Praha: SPN.
-
Růžičková, J. (1997). Didaktické inspirace. Z odkazu metodiky a didaktiky dějepisu předchozích desetiletí.. Praha: Asociace učitelů dějepisu ČR.
|