Lecturer(s)
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
-
Kudelová Monika, Mgr.
|
Course content
|
Didactic transformation selected thematic curriculum units using different activating teaching methods.
|
Learning activities and teaching methods
|
Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Activating (Simulations, Games, Dramatization)
- Homework for Teaching
- 13 hours per semester
- Attendace
- 14 hours per semester
|
Learning outcomes
|
Practical implementation of new teaching strategies and methods for the development of critical thinking, developing projects, methods aimed at cooperation, creativity, problem solving. The seminar will focus on the application of these strategies of citizenship education at primary and secondary schools in accordance with the relevant RVP. After completing the course, students should be able to: "Define the basic terminology, "Explain the basic principle of activation methods, "Explain the nature of each specific activation methods, "Assess the severity and appropriateness of the method in relation to the educational reality.
Getting new ideas for (non-traditional) teaching of social sciences.
|
Prerequisites
|
Knowledge of general, professional and subject didactics.
|
Assessment methods and criteria
|
Analyssis of the Student's Portfolio
Active participation in lessons.
|
Recommended literature
|
-
Čtrnáctová, H. a Mokrejšová, O. (2013). Tvorba výukových materiálů pro střední školy.. Praha: Conatex-Didactic Učební pomůcky.
-
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků.. Olomouc: Nakladatelství Hanex.
-
Kašová, J. a kol. (1995). Projektové vyučování v teorii i praxi.. Kroměříž: IUVENTA.
-
Kotrba, T., Lacina, L., & Šefrová, H. (2011). Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal.
-
Nováková, J. (2014). Aktivizující metody výuky.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
-
SILBERMAN, M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál.
-
Sitná, D. (2013). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
-
Zouharová, D. (ed.). (2012). Dobrá praxe II: sborník praktických námětů pro střední školy.. Brno: Lipka - školské zařízení pro enviromentální vzdělávání.
|