Předmět: Aplikovaná etika a výchova k občanství

« Zpět
Název předmětu Aplikovaná etika a výchova k občanství
Kód předmětu KVS/NAETP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Novotný Zdeněk, doc. PhDr. CSc.
  • Špiner Dušan, ThMgr. Ph.D.
  • Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah předmětu aplikovaná etika je tvořen deseti, vzájemně logicky a opodstatněně navazujícími oblastmi. Cílem takto uzpůsobeného programu je zajistit žádoucí a trvalý vývoj osobnosti směrem k dosažení komplexní prosociálnosti. Základní témata jsou:- Etika a hodnotový systém- Duchovní rozměr člověka (náboženství a sekty)- Ekonomické hodnoty- Rodina, ve které žijiVýchova k sexuálnímu zdraví a rodinnému životuOchrana přírody a životního prostředíOsvojené vědomosti a dovednosti jsou kvalitními východisky výchovně vzdělávacího procesu v rámci morálky, mravního poznání a etických soudu

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Současná doba vyžaduje i etický přístup v rozlišení etiky smýšlení a etiky odpovědnosti (ochrana životního prostředí, spravedlivé ekonomické a sociální uspořádání, etika vědy, etiky profese), vztah etiky a morálky, diskuse o možnosti mravního poznání a morálních soudů.
Student nadobude způsobilost řešit morální otázky, které předkládá demokratická společnost. Je schopný zkoumat rozhodnutí v dané oblasti z hlediska teorie etiky. Je způsobily vést výchovu k občanství.
Předpoklady
Předpokladem aplikované etiky je zaměření studenta k schopnosti se vyjadřovat a zkoumat mravní rozhodnutí. Toto rozhodnutí se uskutečňuje ve výchove k občanství. Ono rozvíji uplatňování evropské dimenze demokrace.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Každé dané a prodiskutované téma student(ka) zpracuje na cca 1-2 stránkách, to je zároveň dialog ke kolokviu, aby student dané téma věděl odpřednášet před daným publikem studentu.
Doporučená literatura
  • Etzioni, A. (1995). Morální dimenze ekonomiky.. Praha: Victoria Publishing.
  • Rotter, H. (1997). Osoba a etika: k základům morální teologie.. Brno: CDK.
  • Scheler, M. (1993). O studu.. Praha: Mladá fronta.
  • STANĚK,A. (2007). Výchova k občanství a evropanství. OLOMOUC.
  • Weischedel, W. (1999). Skeptická etika.. Praha: Oikoymenh.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní