Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Novotný Zdeněk, doc. PhDr. CSc.
-
Špiner Dušan, ThMgr. Ph.D.
-
Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu aplikovaná etika je tvořen deseti, vzájemně logicky a opodstatněně navazujícími oblastmi. Cílem takto uzpůsobeného programu je zajistit žádoucí a trvalý vývoj osobnosti směrem k dosažení komplexní prosociálnosti. Základní témata jsou:- Etika a hodnotový systém- Duchovní rozměr člověka (náboženství a sekty)- Ekonomické hodnoty- Rodina, ve které žijiVýchova k sexuálnímu zdraví a rodinnému životuOchrana přírody a životního prostředíOsvojené vědomosti a dovednosti jsou kvalitními východisky výchovně vzdělávacího procesu v rámci morálky, mravního poznání a etických soudu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Současná doba vyžaduje i etický přístup v rozlišení etiky smýšlení a etiky odpovědnosti (ochrana životního prostředí, spravedlivé ekonomické a sociální uspořádání, etika vědy, etiky profese), vztah etiky a morálky, diskuse o možnosti mravního poznání a morálních soudů.
Student nadobude způsobilost řešit morální otázky, které předkládá demokratická společnost. Je schopný zkoumat rozhodnutí v dané oblasti z hlediska teorie etiky. Je způsobily vést výchovu k občanství.
|
Předpoklady
|
Předpokladem aplikované etiky je zaměření studenta k schopnosti se vyjadřovat a zkoumat mravní rozhodnutí. Toto rozhodnutí se uskutečňuje ve výchove k občanství. Ono rozvíji uplatňování evropské dimenze demokrace.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Každé dané a prodiskutované téma student(ka) zpracuje na cca 1-2 stránkách, to je zároveň dialog ke kolokviu, aby student dané téma věděl odpřednášet před daným publikem studentu.
|
Doporučená literatura
|
-
Etzioni, A. (1995). Morální dimenze ekonomiky.. Praha: Victoria Publishing.
-
Rotter, H. (1997). Osoba a etika: k základům morální teologie.. Brno: CDK.
-
Scheler, M. (1993). O studu.. Praha: Mladá fronta.
-
STANĚK,A. (2007). Výchova k občanství a evropanství. OLOMOUC.
-
Weischedel, W. (1999). Skeptická etika.. Praha: Oikoymenh.
|