Název předmětu | Menšiny a jejich role ve společnosti |
---|---|
Kód předmětu | KVS/MRS@ |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Menšiny a menšinová politika v rámci ČR a dalších zemí. Postavení a role menšin. Původ a geneze menšin na daném teritoriu. Zastoupení příslušníků národnostních a etnických menšin v institucích. Menšiny a české školství. Práva národnostních menšin.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
|
Výstupy z učení |
Cílem předmětu bude seznámit studenty - budoucí učitele výchovy k občanství a základů společenských věd - s rolí, postavením a historií menšin, a to jak v obecném širším kontextu, tak v kontextu českých zemí. Pozornost bude věnována současným otázkám menšinové politiky, zastoupením příslušníků menšin v institucích - zejména pak v oblasti školství, právech národnostních a etnických menšin a dalším aspektům. Pozornost bude věnována především následujícím tematickým okruhům. Kultura, dimenze kultury Global citizenship, identita Multikulturalismus, interkulturalismus Imigrace, emigrace, adaptace, asimilace, integrace Národ, národnost, národnostní menšina Rasa, etnikum, etnická příslušnost, etnická menšina Rasismus, předsudky, stereotypy Etnická struktura v ČR Multikulturní výchova jako vzdělávací oblast a průřezové téma Interkulturní komunikace, senzitivita a kompetence Požadavky na studenta: minimálně 80% docházka, aktivní participace v diskusích a plnění úkolů ve výuce i mimo ni - příprava na zápočtový test
Po absolvování předmětu budou studenti schopni: - charakterizovat postavení a roli konkrétních menšin společnosti, - vysvětlit původ a genezi menšin na konkrétním teritoriu, - analyzovat význam a dopady menšinové politiky na vybraném teritoriu, - charakterizovat postavení příslušníků menšin v kontextu českého školství, - popsat možnosti adekvátního využití jednotlivých témat v kurikulu základní a střední školy. |
Předpoklady |
Základní znalosti z oblasti dějin, soudobých dějin a společenských věd v rozsahu středoškolského učiva.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Studium distančních opor, vypracování seminární práce a samostudium (příprava na zápočet). |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |