Předmět: Výchova demokratického občana

« Zpět
Název předmětu Výchova demokratického občana
Kód předmětu KVS/KVDO@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: - Charakteristika tématu Výchova demokratického občana. - Občan, občanská společnost a škola. - Principy demokracie jako formy vlády a způsob rozhodování. - Občan, občanská společnost a stát - pravidla, zákony, ústava. - Formy participace občanů v politickém životě - volby, občan a jeho obec, společenské organizace a hnutí. - Autorita, moc, spravedlnost, odpovědnost. Způsoby uplatňování demokratických principů a hodnot v životě školy - žákovská samospráva a žákovský parlament, kodex práv a povinností dítěte, otevřená škola.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cíle: Seminář je zaměřen na rozvoj občanské gramotnosti, na rozvoj kritického myšlení, na hodnotovou orientaci, na vytváření občanského vědomí a způsoby řešení konfliktů a problémů s akcentací na příslušné RVP a danou problematiku.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní terminologické pojmy z oblasti demokratického občanství, - objasnit význam občanské společnosti v demokratické společnosti, - vysvětlit podstatu občanské společnosti, - objasnit roli, funkci a příklady uplatnění demokratických principů v edukačním prostředí, - vyjmenovat konkrétní příklady aktivních a funkčních občanských sdružení, resp. aktivit, - posuzovat potencionální vliv jednotlivých aktivit na společnost, kriticky a v souvislostech posuzovat podklady a informace.
Předpoklady
Výchozím předpokladem je orientace studentů v odborné literatuře a znalost bazální terminologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

vytvoření seminární práce, samostudium - příprava na zápočet.
Doporučená literatura
  • Brander, P. a kol. (2006). Kompas. Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům.. Praha: Argo.
  • Dvořáková, Michaela, Stará, Jana a Matoušek, Oldřich. (2006). Základy demokracie - spravedlnost: učebnice pro 4.-6. ročník základní školy. Praha: Triton.
  • EURYDICE. EURYDICE. , https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/home_en.
  • Jirásková, V. (1999). Občan v demokratické společnosti.. Praha: SLON.
  • Kolektiv autorů. (2001). Nové horizonty výchovy k občanství.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Mičienka, M. (2004). Občan a jeho obec.. Praha: Vzdělávací centrum pro veřejnou správu ČR, o.p.s.
  • Mičienka, M. (2003). Příruční slovník občana. Praha: SLON.
  • Novák, Jaroslav a kol. (2015). VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA. PRAHA, https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=70440&view=4003.
  • Prudký, L. (2009). Inventura hodnot: Výsledky sociologických výzkumů hodnot ve společnosti České republiky. Praha: Academia.
  • Schulz, W. et al. (2016). IEA International Civic and Citizenship Education Study 2016 Assessment Framework. Cham: Springer.
  • Sokol, J.; Mičienka, M.; Jirásková, V. (2002). Občanské minimum.. Praha: Tauris.
  • Staňková, Blanka, Kosina, Michal a Strculová, Vladimíra. (2014). Výchova demokratického občana. Praha: Raabe.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní