Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: - Charakteristika tématu Výchova demokratického občana. - Občan, občanská společnost a škola. - Principy demokracie jako formy vlády a způsob rozhodování. - Občan, občanská společnost a stát - pravidla, zákony, ústava. - Formy participace občanů v politickém životě - volby, občan a jeho obec, společenské organizace a hnutí. - Autorita, moc, spravedlnost, odpovědnost. Způsoby uplatňování demokratických principů a hodnot v životě školy - žákovská samospráva a žákovský parlament, kodex práv a povinností dítěte, otevřená škola.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Seminář je zaměřen na rozvoj občanské gramotnosti, na rozvoj kritického myšlení, na hodnotovou orientaci, na vytváření občanského vědomí a způsoby řešení konfliktů a problémů s akcentací na příslušné RVP a danou problematiku.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní terminologické pojmy z oblasti demokratického občanství, - objasnit význam občanské společnosti v demokratické společnosti, - vysvětlit podstatu občanské společnosti, - objasnit roli, funkci a příklady uplatnění demokratických principů v edukačním prostředí, - vyjmenovat konkrétní příklady aktivních a funkčních občanských sdružení, resp. aktivit, - posuzovat potencionální vliv jednotlivých aktivit na společnost, kriticky a v souvislostech posuzovat podklady a informace.
|
Předpoklady
|
Výchozím předpokladem je orientace studentů v odborné literatuře a znalost bazální terminologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
vytvoření seminární práce, samostudium - příprava na zápočet.
|
Doporučená literatura
|
-
Brander, P. a kol. (2006). Kompas. Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům.. Praha: Argo.
-
Dvořáková, Michaela, Stará, Jana a Matoušek, Oldřich. (2006). Základy demokracie - spravedlnost: učebnice pro 4.-6. ročník základní školy. Praha: Triton.
-
EURYDICE. EURYDICE. , https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/home_en.
-
Jirásková, V. (1999). Občan v demokratické společnosti.. Praha: SLON.
-
Kolektiv autorů. (2001). Nové horizonty výchovy k občanství.. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Mičienka, M. (2004). Občan a jeho obec.. Praha: Vzdělávací centrum pro veřejnou správu ČR, o.p.s.
-
Mičienka, M. (2003). Příruční slovník občana. Praha: SLON.
-
Novák, Jaroslav a kol. (2015). VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA. PRAHA, https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=70440&view=4003.
-
Prudký, L. (2009). Inventura hodnot: Výsledky sociologických výzkumů hodnot ve společnosti České republiky. Praha: Academia.
-
Schulz, W. et al. (2016). IEA International Civic and Citizenship Education Study 2016 Assessment Framework. Cham: Springer.
-
Sokol, J.; Mičienka, M.; Jirásková, V. (2002). Občanské minimum.. Praha: Tauris.
-
Staňková, Blanka, Kosina, Michal a Strculová, Vladimíra. (2014). Výchova demokratického občana. Praha: Raabe.
|