Předmět: Úvod do aktivního občanství a hodnotové orientace

« Zpět
Název předmětu Úvod do aktivního občanství a hodnotové orientace
Kód předmětu KVS/KTUO@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: - Teoretické vymezení Etiky jako vědecké disciplíny (bazální terminologie, pojmy svědomí, morálka, dobro). - Hodnoty a jejich proměny v historii, krize hodnot v postmoderní společnosti. - Axiologické a morální souvislosti edukačního procesu v současnosti s akcentem na žáka s ISP. Etická a morální dilemata v edukačním procesu. - Etický výchova v RVP ZV se zaměřením na 1. stupeň ZŠ a žáka s ISP. Příklady didaktické transformace aktuálních problémů ve světě do učiva 1. stupně ZŠ. - Charakteristika občanské společnosti, její význam, cíle. Formy participace občanů v politickém životě - volby, občan a jeho obec, společenské organizace a hnutí. Možnosti a příklady aktivní participace jednotlivce ve společenském dění. - Kritická analýza informačních zdrojů, zásady komunikace a interpretace sdělení, kognitivní přístup k odborným i neseriózním informacím. - Termíny: autorita, moc, spravedlnost, odpovědnost. Způsoby uplatňování demokratických principů a hodnot v životě školy - žákovská samospráva a žákovský parlament, kodex práv a povinností dítěte, otevřená škola.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem je seznámit studenty s různými teoretickými koncepcemi z oblasti aktivního občanství a axiologie a konfrontovat je s reálnou praxí na konkrétních příkladech z ČR i ze světa.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vymezit etiku jako vědu, charakterizovat její předmět, používat a aplikovat základní pojmový aparát, " objasnit vztah mezi etikou a morálkou, " charakterizovat problémy edukačního procesu z pohledu etiky a morálky, " definovat pojetí Etické výchovy v RVP ZV, " uvést možnosti didaktické transformace učiva dle RVP ZV i s ohledem na žáka s ISP, " aplikovat vhodný způsob komunikace pro edukační praxi, " vymezit podstatu etických, morálních a axiologických problémů v postmoderní společnosti a edukačním procesu, " definovat základní terminologické pojmy z oblasti demokratického občanství, " objasnit význam občanské společnosti v demokratické společnosti, " objasnit roli, funkci a příklady uplatnění demokratických principů v edukačním prostředí, " vyjmenovat konkrétní příklady aktivních a funkčních občanských sdružení, resp. aktivit, " posuzovat potencionální vliv jednotlivých aktivit na společnost, kriticky a v souvislostech posuzovat podklady a informace.
Předpoklady
Výchozím předpokladem je orientace studentů v odborné literatuře a znalost bazální terminologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Povinná a aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce na vybrané téma (s citací i zahraničních publikací) v rozsahu 4-8normostran a její následná prezentace na semináři, samostudium a příprava na zápočet.
Doporučená literatura
  • Kopecký, Martin. (2004). Sociální hnutí a vzdělávání dospělých: aktivní občanství jako cíl pro celoživotní učení. Praha: Eurolex Bohemia.
  • Marek, Martin, Štefanec, Milan a Valůch, Jaroslav. (2013). Člověče, zapoj se!: [příručka: aktivní občanství, právo, zapojení veřejnosti, média, on-line sociální sítě.. Brno: Nesehnutí.
  • Riedlová, Dana. (2013). Aktivní občan a rozvoj lokálních prostředí a regionů: studijní materiály k výukovému modulu. Vsetín.
  • Staněk, A. (2011). Formy a prostředky rozvíjení aktivní participace.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  • Staněk, A., Mezihorák, F. (eds.). (2008). Výchova k občanství pro 21. století.. Praha: SPHV.
  • Staněk, A. (2007). Výchova k občanství a evropanství.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní