Název předmětu | Státní správa a samospráva pro učitele |
---|---|
Kód předmětu | KVS/KSSS@ |
Organizační forma výuky | Konzultace |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Správa českého státu v raném středověku. Koncepce zemí Koruny české v době vlády Karla IV. a státoprávní postavení Moravy. Český stavovský stát v 15.-17. století. Obnovené zřízení zemské (1627 a 1628) a český stát v rámci Habsburské monarchie do roku 1848. Proměny státní správa a samosprávy v letech 1848-1918 s ohledem na oblast školství. Státní správa Československu v období let 1918-1938 a resort školství. Protektorát Čechy a Morava. Vývoj státní správy a samosprávy v letech 1945-1989 a kompetence ve vztahu ke školství. Samosprávné uspořádání Československa a České republiky po roce 1989 s důrazem na oblast školství.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení |
Cílem předmětu bude seznámit studenty - budoucí učitele výchovy k občanství a základů společenských věd - s institucemi, strukturou a vývojem státní správy a samosprávy v českých zemích s důrazem na oblast školství. V daném kontextu budou sledovány nejdůležitější aspekty a proměny vnitřního uspořádání českých zemí od období raného, přičemž zvláštní pozornost bude věnována době po roce 1848.
Po absolvování předmětu budou studenti schopni: - definovat proměny státní správy a samosprávy v historii českých zemí, - vysvětlit podstatu a roli státní správy a samosprávy, - charakterizovat nejvýznamnější proměny státoprávního uspořádání českých zemí, - posuzovat efektivitu jednotlivých systémů státní správy a samosprávy v českých zemích po roce 1848, - analyzovat a hodnotit význam státní správy a samosprávy pro resort školství po roce 1848. |
Předpoklady |
Základní znalosti z oblasti dějin 19. a 20. století a problematiky regionálních dějin.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce, samostudium a příprava materiálů k zápočtu. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |