Předmět: Průřezová témata ve výchově k občanství

« Zpět
Název předmětu Průřezová témata ve výchově k občanství
Kód předmětu KVS/KPTV@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Staněk Antonín, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kudelová Monika, Mgr.
  • Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Stoklásková Monika, Mgr.
Obsah předmětu
Témata: Podoby a kritická analýza didaktické transformace vybraných tematických celků z okruhů průřezových témat (podle RVP ZV a RVP G) při využití různých i aktivizujících výukových metod (Osobnostní a sociální výchova, Výchova demokratického občana, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Multikulturní výchova, Environmentální výchova, Mediální výchova/ Osobnostní a sociální výchova, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Multikulturní výchova, Environmentální výchova, Mediální výchova).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Představit průřezová témata jako integrální součást RVP ZV/G, jejich cíle, význam a místo v konceptu kutikulárních dokumentů. Primárním cílem bude přimět a vést studenty ke kreativnímu a didakticky vhodnému uchopení jednotlivých témat a ty tak atraktivně, smysluplně, efektivně a účelně převést do podoby využitelné a realizovatelné v edukační praxi. Cílem bude také akcentovat tzv. kompetenční pojetí výuky v rámci pedeutologického přístupu.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat základní terminologické pojmy, " objasnit základní strukturu průřezových témat a jejich roli v příslušných RVP, " vysvětlit podstatu a význam jednotlivých konkrétních průřezových témat, " využívat efektivní metody a formy k naplnění cílů jednotlivých průřezových témat, " kriticky posuzovat náročnost a vhodnost diskutovaných metod ve vztahu k edukační realitě.
Předpoklady
Účast na výuce, samostudium, příprava na zápočet.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Povinná (80%) a aktivní účast na seminářích, vypracování souboru metodických listů a návrhů didaktické transformace vybraných průřezových témat RVP ZV/G v rozsahu 4-8 normostran a její následná prezentace na semináři, příprava na zápočet.
Doporučená literatura
  • Ambrozyová, V. a kol. (2018). Největší přání - svět ve výuce: metodická příručka pro učitele ZŠ. Praha.
  • Denisa Labischová. (2008). Didaktická média ve výuce dějepisu, . Ostrava.
  • Holubová, Renata a kol. (2012). Průřezová témata. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • HOMEROVÁ, Marie. (2013). Výchova k občanství ve výuce společenskovědních předmětů: metodicko-didaktická učebnice pro učitele všech typů škol. Praha.
  • Honsnejmanová, Ivana. (2013). Realizace průřezových témat dramaticko-výchovnými metodami. Liberec: Technická univerzita v Liberci.
  • Ježek, Jiří et al. (2012). Průřezová témata. Multikulturní výchova. Praha: Národní institut dětí a mládeže MŠMT.
  • Labischová, D. Didaktika mediální výchovy.
  • Labischová, Denisa a Labisch, Martin. (2010). Metodika výuky občanské výchovy na 2. stupni základních škol z pohledu pedagogické praxe: náměty pro začínajícího učitele.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  • Sitná, D. (2013). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinkách. Praha: Portál.
  • Zbudilová, Helena a Pavličíková, Helena. (2013). Výchova k občanství v praxi: (náměty pro praktikující studenty občanské výchovy). České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní