Název předmětu | Profesní etika učitele MŠ |
---|---|
Kód předmětu | KVS/KPEU@ |
Organizační forma výuky | Konzultace |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 1 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata: - Teoretické vymezení Etiky jako vědecké disciplíny (bazální terminologie, pojmy hodnoty, svědomí, morálka, dobro). - Specifika (nejen etického) vzdělávání a výchovy v postmoderní společnosti. - Axiologické a morální souvislosti edukačního procesu v současnosti. - Profesní etika učitele (východiska, stav, perspektivy, etický kodex). - Etická a morální dilemata v edukačním procesu. - Specifika pedagogické komunikace v MŠ. - Etický výchova v RVP se zaměřením na MŠ. - Podoby didaktické transformace aktuálních problémů ve světě do podmínek MŠ.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení |
Seznámit se se základními teoretickými východisky etiky, s koncepcí Etické výchovy jako doplňujícího vzdělávacího oboru v RVP ZV a představit vhodné didaktické metody a postupy pro jejich transformaci do pedagogické praxe.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni (s přihlédnutím ke specifikům standardu učitele MŠ): " vymezit etiku jako vědu, charakterizovat její předmět, používat a aplikovat základní pojmový aparát, " porozumět a vysvětlit podstatu jednotlivých etických směrů, " objasnit vztah mezi etikou a morálkou, " charakterizovat problémy edukačního procesu z pohledu etiky a morálky, " vymezit zákonitosti tvorby profesních etických kodexů a jejich význam, " definovat pojetí Etické výchovy v RVP, " uvést možnosti didaktické transformace učiva dle RVP, " aplikovat vhodný způsob komunikace pro edukační praxi, " vymezit podstatu etických a morálních problémů v edukačním procesu. |
Předpoklady |
Základní orientace v bazální literatuře, orientace v tématech EV dle RVP ZV.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
písemná (zápočet), vytvoření seminární práce, samostudium - příprava na zápočet. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |