Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Novotný Zdeněk, doc. PhDr. CSc.
-
Číhalová Martina, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Křesťanský personalismus. Psychoanalýza a neomarxismus, kritická teorie frankfurtské školy. Fenomenologie. Existencialismus. Logický atomismus. Logická analýza a deskripce jazyka. Logický pozitivismus. Neopragmatismus. Kritika logického pozitivismu. Kritický racionalismus. Hermeneutika. Postmoderna, filosofická antropologie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 21 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat současnou filosofii jako vyústění vývoje, syntézu a zobecnění celého dosavadního lidského vědění " objasnit příčiny rozdílných zaměření myšlenkových proudů filosofie 20. století, charakterizovat je zejména z hlediska přístupu scientistického a antropologického " pochopit a umět vysvětlit důvod zařazení problematiky současné filosofie jako samostatného předmětu v kursu filosofie " vyjmenovat významné reprezentanty vybraných filosofických směrů a dokázat zdůvodnit tento výběr " vysvětlit základní filosofické pojmy u jednotlivých směrů a jejich představitelů, adekvátně posoudit jejich poznávací hodnotu " uvědomit si rozdíly v obtížnosti vybraných témat z hlediska různých typů myšlení " diskutovat, analyzovat a kriticky posuzovat ukázky z filosofických textů
Dobrá orientace v anglicky psaných odborných filosofických textech.
|
Předpoklady
|
Absolvování předmětů: Filozofie 1 (starověk, středověk a renesance) a Filozofie 2 (novověk, současnost)
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Během kontaktní výuky a v průběhu samostudia pracuje student na zadaných úkolech, které jsou nutnou podmínkou k ukončení disciplíny. Povinné úkoly představuje: seminární práce na téma zvolené studentem, avšak vycházející ze studijní literatury předmětu a anotace vybraného filosofického textu. Výběr monografie pro seminární práci a textu pro anotaci (včetně formální podoby a termínu odevzdání výstupů) bude konzultován v rámci kontaktní výuky. Student je dále povinen výslednou podobu splněných úkolů prezentovat během kontaktní výuky.
|
Doporučená literatura
|
-
Carnap, R. (1991). Překonání metafyziky logickou analýzou jazyka. In: Filosofický časopis, č. 4, s. 622-642.
-
Fromm, E. (1967). Umění milovat.. Praha: Orbis.
-
Gadamer, H. G. (2000). Filosofie a hermeneutika, in: Filosofický časopis. č. 3, s. 439-444.
-
Heidegger, M. (1996). Bytí a čas. Praha: Oikoymenh.
-
Horyna, B. a kol. (1998). Filosofický slovník.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
-
Husserl, E. (1970). Přednášky k fenomenologii vnitřního časového vědomí. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
-
Lacrois, J. (1970). Smysl člověka.. Praha: Vyšehrad.
-
Novotný, Z. (2004). Jak (se) učit filosofii. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
-
Popper, K. R. (1995). Věčné hledání. Intelektuální autobiografie.. Praha: Prostor, OIKOYMENH, Vesmír.
-
Quine, W. V. O. (1994). Hledání pravdy.. Praha: Hermann a synové.
-
STÖRIG, H. J. (2007). Malé dějiny filosofie.. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.
-
Wittgenstein, L. (1993). Filosofická zkoumání.. Praha: Filosofický ústav AV ČR.
|