Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Cingelová Gabriela, Mgr. Ph.D.
-
Vaníčková Vanda, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět akcentuje formativní prvky a je rozdělen do tří rovin, které jsou zaměřeny na osobnostní, sociální a mravní rozvoj, a to jak v oblasti vědomostí, dovedností, tak v oblasti postojů a hodnot. Ke stěžejním tématům patří: Osobnostní a sociální výchova jako součást RVP ZV, SŠ a návaznost ve vysokoškolském studiu. Přínos OSV k rozvoji osobnosti. Poznávání a rozvoj vlastní osobnosti. Typologie osobnosti. Seberegulace, organizační dovednosti a efektivní řešení problémů. Úspěšná sociální komunikace. Manipulativní komunikace. Konflikty a jejich řešení. Morálka, hodnotová orientace, sociální role. Vytváření zdravých mezilidských vztahů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 9 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat základní psychologické a sociologické pojmy, " metodicky zpracovat hodinu vztahující se k danému průřezovému tématu " uvědomit si důležitost komunikace učitele se žákem " analyzovat tematické celky zařazené do průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova " utvářet a rozvíjet dovednosti pro spolupráci " uvědomit si důležitost prevence sociálně patologických jevů a škodlivých způsobů jednání " analyzovat, hodnotit a vytvářet adekvátní učební úlohy
Způsobilosti v rámci předmětu.
|
Předpoklady
|
Bez předchozích předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
V rámci kontaktní výuky budou didakticky rozebírány vybrané okruhy průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova. Předpokládá se aktivní účast studentů. Jejich korespondenčním úkolem bude zpracování dvou příprav na hodinu, které budou zaslány elektronickou poštou.
|
Doporučená literatura
|
-
(2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia.. Praha: VUP.
-
(2013). Rámcový vzdělávací program pro ZŠ.. Praha: VUP.
-
Čakrt, M. (2005). Typologie osobnosti: Přátelé, milenci, manželé, dospělí a děti.. Praha: Management Press.
-
Gillernová, I., Krejčová, L. a kol. (2014). Sociální dovednosti ve škole.. Praha: Grada.
-
Komárková, R., Slaměník, I., Výrost, J. (2001). Aplikovaná sociální psychologie 3.. Praha: Grada Publishing.
-
Kopřiva, P., Nováčková, J., Nevolová, D., Kopřivová, T. (2005). Respektovat a být respektován.. Kroměříž: Spirála.
-
KŘÍŽ, P. (2005). Kdo jsem, jaký jsem.. Kladno: AISIS.
-
Lencz, L., Križová, O. (2000). Etická výchova 1.. Praha: Luxpress.
-
Lencz, L., Križová, O. (2005). Etická výchova 2.. Praha: Luxpress.
-
Mikuláštík, M. (2003). Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada Publishing.
-
Nakonečný, M. (1995). Psychologie osobnosti.. Praha: Akademia.
-
Smetanová, V. (2014). Osobnostní a sociální výchova pro studenty učitelství.. Hradec Králové: Gaudeamus.
-
Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy.. Praha: Grada.
-
Valenta, J. (2006). Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi.. Praha: AISIS.
-
Valenta, J. (2000). Učit se být.. Praha: STROM & AISIS.
-
Way, B. (1996). Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací.. Praha: Nakladatelství ISV.
|