Lecturer(s)
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Cingelová Gabriela, Mgr. Ph.D.
-
Kudelová Monika, Mgr.
|
Course content
|
Creating a curriculum in private ownership, ON, SES. Familiarization with projects dealing with intercultural education and multiculturalism. Project neighbors. National minorities in the Czech Lands from 1918 to the present. Communication with minorities, resolving ethnic conflict. Minorities in the Czech Republic. Foreigners in the Czech Republic. Manifestations of extremism. The themes and objectives of cross-curricular subject Multicultural Education.
|
Learning activities and teaching methods
|
Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming)
- Semestral Work
- 6 hours per semester
- Attendace
- 8 hours per semester
- Homework for Teaching
- 13 hours per semester
|
Learning outcomes
|
After completing the course, students should be able to: "To describe the theory of nationalism, multiculturalism, incl. Orientation in basic terms, "To describe the problems of minorities in the Czech lands after 1918 to the present, "Develop the ability to recognize and tolerate otherness and be able to lead the pupils and, "Create adequate learning tasks to individual topics of RVP RVP Z and G training "Thematic units to analyze cross-curricular subject Multicultural Education at primary and secondary schools.
Competence in the scape of the subject.
|
Prerequisites
|
No prior requierement.
|
Assessment methods and criteria
|
Seminar Work
Within the contact teaching, students will clarify the issue of national minorities in the Czech Lands from 1918 to the present, the issue of the rise of extremism and the issue of migration. The corresponding task: Elaboration of essay on a given topic, which will be sent by e-mail. Homework will consist in the study of literature.
|
Recommended literature
|
-
Cingelová, G. (2014). Vnímání a postavení národnostních menšin po roce 1993. In Politics in Central Europe. The Journal of the Central European Political Science Association.. Praha: Metropolitan University Prague Press.
-
Danics, Š., Kamín, T. (2008). Extremismus, rasismus a antisemitismus.. Praha: Policejní akademie České republiky v Praze.
-
Davidová, E. (2001). Romové a česká společnost: Hledání domova, porozumění a vzájemného soužití.. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky.
-
Eriksen, T.H. (2007). Antropologie multikulturní společnosti. Rozumět identitě.. Praha: Triton.
-
Lucuk, V. (2011). Přežili svou dobu.. Štíty: Veduta.
-
Medveďová, G. (2010). Česká sociální demokracie v procesu tranzice. In Krákora, P. a kol. Svobodné volby v Československu 1990 - Referendum o dalším směřování státu a společnosti.. Praha: Nakladatelství Epocha.
-
Medveďová, G. (2010). Československé školství na křižovatce. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Paedagogica, Civilia VI. Mosty mezi kulturami. č. 1.
-
Medveďová, G. (2011). Činnost olomouckého městského školského výboru pro německé školy v letech 1921-1938. Revue pro oborovou didaktiku společenských věd. Civilia. Vzdělání a jeho interkulturní kontext.. Roč. 2, č. 2, s. 102-117.
-
Medveďová, G. (2011). Multikulturní Olomouc vs. 28. říjen 1918 v deníku Mährisches Tagblatt. In Krákora, P. a kol. Multikulturalita a výchova k občasntví ve středoevropském kontextu.. Praha: Nakladatelství Epocha.
-
Mistrík, E. a kol. (1999). Kultúra a multikultúrna výchova.. Bratislava: IRIS.
-
Průcha, J. (2004). Interkulturní psychologie. Sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů.. Praha: Portál.
-
Průcha, J. (2003). Multikulturní výchova a škola.. Společenskovědni předměty 2.
-
Průcha, J. (2001). Multikulturní výchova.. Praha: ISV nakladatelství.
-
Šišková, T. (ed.). (2001). Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál.
|