Předmět: Didaktika vzdělávacího oboru 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika vzdělávacího oboru 1
Kód předmětu KVS/KND1Q
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Stoklásková Monika, Mgr.
  • Staněk Antonín, doc. Mgr. Ph.D.
  • Cingelová Gabriela, Mgr. Ph.D.
  • Vaníčková Vanda, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pojetí výchovy k občanství ve výchovně vzdělávacím procesu na ZŠ. Od vzdělávacího programu, rozboru tematického celku k vyučovací hodině, příprava učitele na vyučování. Analýza výchovně vzdělávacích cílů OV. Zásady výběru a realizace učebních činností. Oborová didaktika společenských věd - mezioborová disciplína pedagogického zaměření. Profesionální vzdělávání učitelů výchovy k občanství a občanského a společenskovědního vzdělávání. Metody a techniky bádání v oborové didaktice společenských věd. Význam, cíle a úkoly společenských věd v edukačním procesu na základních a středních školách. Odborné obsahy psychologie a sociologie ve vzdělávacích oblastech "Výchova k občanství" a "Občanský a společenskovědní základ." Člověk - osobnost a sociální skupiny (mozaika osobnostních charakteristik a mezilidských vztahů. Odborné obsahy politologie, ekonomie ve vzdělávacích oblastech "Výchova k občanství" a "Občanský a společenskovědní základ". Odborné obsahy právní vědy a filozofie ve vzdělávacích oblastech "Výchova k občanství" a "Občanský a společenskovědní základ". Odborné obsahy etiky a religionistiky ve vzdělávacích oblastech "Výchova k občanství" a "Občanský a společenskovědní základ". Etické problémy současnosti - život a jeho hodnota; náboženství v životě člověka. Člověk na cestě od minulosti do budoucnosti. Kultura v minulosti a současnosti. Vlastivědná složka - poznáváme svůj kraj. Evropská dimenze a společenské vědy. Možnosti propojování vzdělávacích obsahů příbuzných vzdělávacích oborů (Člověk a svět práce, Výchova ke zdraví, Zeměpis resp. Geografie

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 80 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " analyzovat vzdělávací proces při výuce společenských věd z hlediska jeho cílů, obsahu, etap, zásad a výchovných prostředků " pochopit nové trendy ve výuce společenských věd jako sociokulturního předmětu a vliv kurikulární reformy na jeho postavení a úkoly v rámci RVP a ŠVP " analyzovat tematické celky zařazené do výuky společenských věd na základních a středních školách " pochopit specifika vyučování společenských věd na ZŠ a SŠ " pochopit a vysvětlit význam profesionalizace přípravy učitele společenských věd
Kompetence v rozsahu cíle předmětu.
Předpoklady
Bez předchozích předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

V rámci kontaktní výuky budou didakticky rozebírána vybraná témata OV, ON. Součástí bude i zaměření se na využití multimédií ve výuce - např. hraný či dokumentární film ve výuce ke konkrétnímu tématu. Korespondenční úkol: studenti zašlou pomocí elektronické pošty vypracované přípravy na 2 hodiny na libovolné téma pro ZV pro každý ročník. Domácí příprava ke zkoušce spočívá ve studiu doporučené literatury a studijní opory.
Doporučená literatura
  • (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia.. Praha: VÚP.
  • (2013). Rámcový vzdělávací program pro ZŠ.. Praha: VUP.
  • (1997). Učení je skryté v bohatství: zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století".. Praha: PdF UK a ÚVRŠ.
  • CANGELOSI, J.S. (1994). Strategie řízení třídy. Praha : Portál.
  • Cingelová, G., Kopeček, P., Krákora, P. (2015). Didaktika a metodika výuky společenskovědních oborů a dějepisu.. Olomouc: UP.
  • David, R. (1999). Práva dítěte: Úmluva o právech dítěte a její charakteristika: mezinárodní ochrana práv dítěte a další dokumenty: rodina a základy rodinného práva.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  • Dostálová, R. a kol. (1997). Výchova k občanství. Didaktický text pro učitele střední školy.. Praha: NS Svoboda.
  • Dvořáková, V. (2008). Občanská výchova, občanská společnost a vládnutí. In Staněk, A., Mezihorák, F. (eds.) Výchova k občanství pro 21. století.. Praha: SPHV, o.s.
  • Havlík, R., Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy.. Praha: Portál.
  • Havlínová, I. (2014). Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  • Hrachovcová, M.; Staněk, A. (eds.). Občanská výchova v globalizující se společnosti..
  • Jirásková, V. a kol. (2004). Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky.. Praha: Eurolex Bohemia.
  • Kašová, J. a kol. (1995). Projektové vyučování v teorii i praxi.. Kroměříž: IUVENTA.
  • Křivohlavý, J., Mareš, J. (1995). Komunikace ve škole.. Brno: Masarykova univerzita.
  • KYRIACOU, CH. (1996). Klíčové dovednosti učitele.. Praha: Portál.
  • Mezihorák, F. (2003). Evropanství a integrace.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  • Pasch, M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.
  • Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • Piťha, P. a kol. (1992). Úvod do výchovy k občanství: knížka pro učitele a veřejnost.. Praha: AVED.
  • Sak, P., Saková, K. (2004). Mládež na křižovatce: sociologická analýza postavení mládeže ve společnosti a její úlohy v procesech evropeizace a informatizace.. Praha: Svoboda servis.
  • SILBERMAN, M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál.
  • Staněk, A. (2007). Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr