Předmět: Aktivizační metody ve výchově k občanství

« Zpět
Název předmětu Aktivizační metody ve výchově k občanství
Kód předmětu KVS/KNAMQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Stoklásková Monika, Mgr.
  • Kudelová Monika, Mgr.
Obsah předmětu
Didaktická transformace vybraných tematických celků učiva při využití různých aktivizujících výukových metod.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 9 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Praktické zavádění nových výukových strategií a metod vedoucích k rozvoji kritického myšlení, tvorbě projektů, metod zaměřených na kooperaci, tvořivost, řešení problému. Seminář bude zaměřen na uplatnění těchto strategií při výchově k občanství na ZŠ a SŠ v souladu s příslušnými RVP. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat základní terminologické pojmy, " objasnit základní princip aktivizačních metod, " vysvětlit podstatu jednotlivých konkrétních aktivizačních metod, " posuzovat náročnost a vhodnost dané metody ve vztahu k edukační realitě.
Získání nových námětů pro (netradiční) výuku společenských věd.
Předpoklady
Vědomosti z obecné, oborové i předmětové didaktiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor portfolia studenta

Po absolvování kontaktní výuky budou studenti plnit další studijní úkoly. V rámci prvního úkolu budou charakterizovat příklady aktivizačních metod, korespondujících s jejich aprobací. Ve druhém úkolu prokáží schopnost propojit teoretické návrhy aktivizačních metod v praktické výuce na předem dohodnutém tématu z oblasti společenských věd. Úkoly budou studenti zasílat vyučujícímu ke kontrole prostřednictvím elektronické pošty.
Doporučená literatura
  • Čtrnáctová, H. a Mokrejšová, O. (2013). Tvorba výukových materiálů pro střední školy.. Praha: Conatex-Didactic Učební pomůcky.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků.. Olomouc: Nakladatelství Hanex.
  • Kašová, J. a kol. (1995). Projektové vyučování v teorii i praxi.. Kroměříž: IUVENTA.
  • Kotrba, T., Lacina, L., & Šefrová, H. (2011). Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal.
  • Nováková, J. (2014). Aktivizující metody výuky.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  • SILBERMAN, M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál.
  • Sitná, D. (2013). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
  • Zouharová, D. (ed.). (2012). Dobrá praxe II: sborník praktických námětů pro střední školy.. Brno: Lipka - školské zařízení pro enviromentální vzdělávání.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr