Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
-
Stoklásková Monika, Mgr.
-
Kudelová Monika, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Didaktická transformace vybraných tematických celků učiva při využití různých aktivizujících výukových metod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 9 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Praktické zavádění nových výukových strategií a metod vedoucích k rozvoji kritického myšlení, tvorbě projektů, metod zaměřených na kooperaci, tvořivost, řešení problému. Seminář bude zaměřen na uplatnění těchto strategií při výchově k občanství na ZŠ a SŠ v souladu s příslušnými RVP. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat základní terminologické pojmy, " objasnit základní princip aktivizačních metod, " vysvětlit podstatu jednotlivých konkrétních aktivizačních metod, " posuzovat náročnost a vhodnost dané metody ve vztahu k edukační realitě.
Získání nových námětů pro (netradiční) výuku společenských věd.
|
Předpoklady
|
Vědomosti z obecné, oborové i předmětové didaktiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta
Po absolvování kontaktní výuky budou studenti plnit další studijní úkoly. V rámci prvního úkolu budou charakterizovat příklady aktivizačních metod, korespondujících s jejich aprobací. Ve druhém úkolu prokáží schopnost propojit teoretické návrhy aktivizačních metod v praktické výuce na předem dohodnutém tématu z oblasti společenských věd. Úkoly budou studenti zasílat vyučujícímu ke kontrole prostřednictvím elektronické pošty.
|
Doporučená literatura
|
-
Čtrnáctová, H. a Mokrejšová, O. (2013). Tvorba výukových materiálů pro střední školy.. Praha: Conatex-Didactic Učební pomůcky.
-
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků.. Olomouc: Nakladatelství Hanex.
-
Kašová, J. a kol. (1995). Projektové vyučování v teorii i praxi.. Kroměříž: IUVENTA.
-
Kotrba, T., Lacina, L., & Šefrová, H. (2011). Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal.
-
Nováková, J. (2014). Aktivizující metody výuky.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
-
SILBERMAN, M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál.
-
Sitná, D. (2013). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
-
Zouharová, D. (ed.). (2012). Dobrá praxe II: sborník praktických námětů pro střední školy.. Brno: Lipka - školské zařízení pro enviromentální vzdělávání.
|