Předmět: Aplikovaná etika a výchova k občanství

« Zpět
Název předmětu Aplikovaná etika a výchova k občanství
Kód předmětu KVS/KNAEQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Novotný Zdeněk, doc. PhDr. CSc.
  • Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Aplikovaná etika a její postavení v rámci vědního oboru etika. Aplikovaná etika ve vztahu k následujícím oblastem či institucím: škola, rodina, ekonomie, lékařské vědy, právo, občanská společnost, demokracie, lidská práva, životní prostředí, gender. Vytváření etických kodexů a jejich význam. Vysokoškolské etické zásady.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
Výstupy z učení
V předmětu budou akcentovány oblasti aplikované etiky, které se vztahují k současné edukační realitě, společnosti a demokracii. Studenti se seznámí s jednotlivými částmi společenského života a jejich propojením s etickou teorií, osvojí si důležité hodnoty pro konkrétní oblasti a budou schopni konkretizovat příklady etického jednání v daném kontextu. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat základní termíny aplikované etiky, " objasnit fungování soudobé společnosti a jejich mravních a etických hodnot v různých odvětvích, " vysvětlit podstatu vztahů mezi etikou a dalšími společenskovědními disciplínami, " konkretizovat příklady etických teorií na určené oblasti, " posuzovat vliv etického chování na konkrétní společenství.
Propojení aplikované etiky v edukační praxi.
Předpoklady
Pokročilá znalost a orientace v etice.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Studenti budou v rámci studia průběžně plnit dílčí úkoly na zadaná témata, která budou korespondovat s probíranými okruhy v rámci kontaktní výuky. Tyto úkoly budou do stanovených termínů odevzdávat ke kontrole prostřednictvím elektronické pošty.
Doporučená literatura
  • Anzenbacher, A. (2001). Úvod do etiky. Praha: Academia.
  • Anzenbacher, A. (2010). Úvod do filosofie.. Praha: Portál.
  • Hrehová, H. (2005). Etika - sociálne vzťahy - spoločnosť.. Bratislava: Veda-SAV.
  • KOŘENEK, J. (2004). Lékařská etika. Praha: Triton.
  • PŘÍKASKÝ, V. J. (2000). Etika, učebnice základů etiky.. Kostelní Vydří, Karm. Nakl.
  • Sokol, J. (2014). Etika, život, instituce: pokus o praktickou filosofii.. Praha: Vyšehrad.
  • Staněk, A., Špiner, D. (2011). Vybrané problémy etické výchovy pro učitele na druhém stupni základních škol a na školách středních. (distanční opora dostupná na LMS UNIFOR a na stránkách Katedry společenských věd PdF UP Olomouc). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • ŠPINER, D. (2004). Nástin křesťanské etiky a jejího významu v hledání smyslu života. Olomouc: Nakladatelství UP.
  • THOMPSON, M. (2004). Přehled etiky. Praha: Portál.
  • TISCHNER, J. (1998). Etika solidarity. Bratislava: Kalligram.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr