Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Špiner Dušan, ThMgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1, Úvodní zamyšlení, pojem etiky, komunikace 2, Personální náhled etiky, důstojnost člověka, sebeúcta (sebeocenění) 3, Svědomí, pozitivní hodnocení druhých 4, Svoboda, tvořivost a iniciativa 5, Vyjádření a komunikace citu, ctnosti 6, Empatie, vžít se do celkové situace druhých, překročit svůj stín 7. Asertivita, uvolnění agresivity, respektováni zájmy jiných 8. Reálné a zobrazené vzory, prosociální člověk jako tvůrce kultury 9 - 11. Spolupráce, pomoc, darování, dělení se, aktivity k seznámení a sblížení, pro zlepšení kontaktu mezi dětmi když se skupiny zmocňuje nechuť a únavy,hry 12 -13. Rodina, ve které žiji, láska, sebeovládání a zodpovědnost, přátelství a zamilovanost,plánování rodičovství
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Posláním předmětu etiky a etické výchovy je kvalitu etického uvažování zprostředkovat, dovést je k tomu, aby sami pocítili potřebu souvislejšího poučení v otázkách, které je k tomu příležitostně provokují a na jejichž řešení závisí hodnota a zdařilost jejich životů. Cílem etické výchovy je nejen informovat studenta o etických zásadách, ale také mu pomáhat, aby si vytvořil na dané téma vlastní názor a osvojil si přiměřené postoje a chování.
Student získává přehled dějin etiky a v jednotlivých kapitolech se seznamuje se čtyřmi základními přístupy. Deskriptivní etika, normativní etika, metaetika a aplikovaná etika. Jde o ucelenou představu mravní realizace jednotlivých lidských společenstvích a jich postoje k mravným otázkám.
|
Předpoklady
|
Předpokladem je etickou otázku přečíst a pochopit čeho se doopravdy týká. Popsat mravní rozhodnutí a hodnoty, které zastává konkrétní společnost. Prozkoumat normy a mravní rozhodnutí jimiž se ve svém mravním rozhodování lidé řídí.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Rozhovor
Každé dané a odpřednášené téma student(ka) zpracuje na cca 1-2 stránkách, to je zároveň otázkou ke kolokviu, aby v případě,že si student vytáhne dané téma věděl ho odpřednášet před daným publikem studentu.
|
Doporučená literatura
|
-
Etzioni, A. (1995). Morální dimenze ekonomiky.. Praha: Victoria publishing.
-
Etzioni, A. (1995). Morální dimenze ekonomiky.. Praha: Victoria Publishing.
-
Lencz, L., Križová, O. (2005). Etická výchova - metodický materiál 1-3.. Praha: Luxpres.
-
Špiner, D. (2006). Člověk a náboženství.. Olomouc: Univerzita Palackého Olomouc.
-
Špiner, D. (2004). Nástin křesťanské etiky a jejího významu v hledání smyslu života. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Thompson, M. (2004). Přehled etiky. Praha: Portál.
-
Thompson, M. (2004). Přehled etiky.. Praha: Portál.
|