Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
-
Špiner Dušan, ThMgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní zamyšlení, pojem etiky, komunikace. 2, Personální náhled etiky, důstojnost člověka, sebeúcta (sebeocenění) 3, Svědomí, pozitivní hodnocení druhých 4, Svoboda, tvořivost a iniciativa 5, Vyjádření a komunikace citu, ctnosti 6, Empatie, vžít se do celkové situace druhých, překročit svůj stín 7. Asertivita, uvolnění agresivity, respektováni zájmy jiných 8. Reálné a zobrazené vzory, prosociální člověk jako tvůrce kultury 9 - 11. Spolupráce, pomoc, darování, dělení se, aktivity k seznámení a sblížení, pro zlepšení kontaktu mezi dětmi když se skupiny zmocňuje nechuť a únavy,hry 12 -13. Rodina, ve které žiji, láska, sebeovládání a zodpovědnost, přátelství a zamilovanost, plánování rodičovství
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Posláním předmětu etiky pro učitele je kvalitu etického uvažování zprostředkovat, dovést je k tomu, aby sami pocítili potřebu souvislejšího poučení v otázkách, které je k tomu příležitostně provokují a na jejichž řešení závisí hodnota a zdařilost jejich životů. Cílem etické výchovy je nejen informovat studenta o etických zásadách, ale také mu pomáhat, aby si vytvořil na dané téma vlastní názor a osvojil si přiměřené postoje a chování. Tento cíl není možné dosáhnout bez současného rozvoje sociálních zručností, což je prostředkem i předpokladem výchovy mravní.
Studenti získává určitou skutečnost, význam a smysl etického tématu. Reálni zkušenost aby se naučily a upevnily postoje a způsobilosti osvojené v podmínkách třídy. Student získává způsobilost dobré výchovy, která je záležitosti především tvořivou. Výchovný program je zaměřený na výchovu k prosociálnosti.
|
Předpoklady
|
Předpokladem je vytvoření atmosféry otevřenosti, srdečnosti, přání dobra. Pomáhat porozumět zkušenostem. Umožnit hodnotovou reflexi. Jde o rozvíjení schopnosti budoucích učitelům utvářet třídu ve vzájemným pochopením, respektování, nabývající sebedůvěry i důvěry k ostatním.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
Každé dané a odpřednášené téma student(ka) zpracuje na cca 1-2 stránkách, to je zároveň otázkou ke zápočtu, aby student věděl o daném tématu vést diskusi
|
Doporučená literatura
|
-
Hrehová, H. (2005). Etika - sociálne vzťahy - spoločnosť.. Bratislava: Veda-SAV.
-
KOŘENEK, J. (2004). Lékařská etika.. Praha: Triton.
-
Kratochvílová Miedzgová, J. (1996). Etika pro střední školy.. Praha: Kvarta.
-
Lencz, L., Krížová, O. (2000). Etická výchova, metodický materiál1- 3.. Praha: EF 99, Nakladatelství Luxpress.
-
PŘÍKASKÝ, V.J. (2000). Etika, učebnice základů etiky. Kostelní Vydří, Karmelitánské nakladatelství.
-
Špiner, D. (2006). Člověk a náboženství.. Olomouc: Univerzita Palackého Olomouc.
-
THOMPSON, M. (2004). Přehled etiky.. Praha: Portál.
-
TISCHNER, J. (1998). Etika solidarity. Bratislava: Kalligram.
|