Název předmětu | Člověk a stát |
---|---|
Kód předmětu | KVS/KCS@ |
Organizační forma výuky | Konzultace |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata: Složky státní moci a jejich základní funkce. Orgány a instituce státní správy a samosprávy a jejich kompetence ve vztahu k oblasti školství a vzdělávání. Institut voleb a jeho význam pro fungování pluralitního politického systému. Principy demokracie a výchova k demokracii a toleranci. Školní parlamenty jako prostředek výchovy demokratického občana. Vývoj občanské společnosti a role vzdělávacích institucí. Právní základy státu. Formy právních vztahů a jejich aplikace v každodenní praxi. Otázky lidských práv a práv dětí. Právní řád České republiky. Aplikace vybraných témat do kurikula základní školy.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je seznámit studenty - budoucí učitele výchovy k občanství a základů společenských věd - s funkcí a rolí státu v životě člověka. Zohledněny budou zejména faktory dotýkající se jednotlivých složek státní moci, orgánů a institucí státní správy a samosprávy (především v kontextu ČR), politického uspořádání, zásad politického pluralismu, institutu a forem voleb. Akcentovány budou rovněž právní aspekty včetně jejich dopadů v praktickém životě člověka - otázky lidských práv (včetně práv dítěte), právního řádu a právního vědomí.
|
Předpoklady |
Po absolvování předmětu budou studenti schopni: " definovat roli a význam státu v životě člověka (jednotlivce), " charakterizovat složky státní moci, orgány státní správy a samosprávy, a to včetně jejich kompetence v oblasti školství a vzdělávání, " popsat základní rysy politického pluralismu a politického uspořádání na příkladu ČR, " charakterizovat základní formy právních vztahů a jejich důsledků v praktickém životě jednotlivce, " popsat institut voleb (včetně jeho jednotlivých typů) a jeho nezastupitelnou roli v demokratickém (pluralitním) politickém systému, " popsat rozdíly mezi nedemokratickým a demokratickým státním zřízením, " analyzovat problematiku z hlediska potřeb jejího využití a aplikace do kurikula na základní škole.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Studium distančních opor, účast na konzultacích, samostudium - příprava na zkoušku. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |