Předmět: Etika sociálních vztahů

« Zpět
Název předmětu Etika sociálních vztahů
Kód předmětu KVS/KBEVQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Charakteristika základních pojmů individuální a sociální etiky, sociální skutečnost ve filosofickém diskursu. Křesťanská sociální etika. Aplikace ve speciálních vědách - teorie a skutečnost. Dílčí systémy - idea lidských práv a teorie smlouvy, rodina, hospodářství, komunitarismus. Křesťanská sociální nauka, sociální otázka vztahů, doba po 2. vatikánským koncilu, teologie osvobození. Principy, personalita, individualita a socialita, lidsko-právní status osoby, antropocentrismus. Solidarita, sociální spravedlnost.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
V semináři bude představena sociální etika, její filosofický základ, vědecký charakter, historický přehled vývoje jednotlivých myšlenkových proudů a aktuální profil v kontextu moderního pojetí. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat základní pojmy sociální etiky, " představit klíčové osobnosti sociální etiky a jejich díla, " vysvětlit historický a kulturní kontext při formování jednotlivých dílčích teorií, " charakterizovat dílčí směry sociální etiky, " aplikovat teoretické poznatky v praktické rovině a soudobém kontextu.
Aplikace témat sociální etiky v praxi.
Předpoklady
Základní znalosti etiky jako vědní disciplíny.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Po absolvování kontaktní výuky studenti vypracují seminární práci na zadané téma, ve které prokáží schopnost syntézy získaných teoretických poznatků (i z vlastního samostudia) a aplikaci na dílčí sociálně etický problém. Seminární práce bude zaslána ke kontrole vyučujícímu ve stanovených termínech.
Doporučená literatura
  • Anzenbacher, A. (1994). Úvod do etiky. Praha: Akademie.
  • Azenbacher, A. (2010). Úvod do filosofie. Vyd. 3., v Portálu 2.. Praha: Portál.
  • Hrehová, H. (2005). Etika - sociálne vzťahy - spoločnosť.. Bratislava: Veda-SAV.
  • KOŘENEK, J. (2004). Lékařská etika. Praha: Triton.
  • PŘÍKASKÝ, V.J. (2000). Etika, učebnice základů etiky. Kostelní Vydří, Karmelitánské nakladatelství.
  • Sokol, J. (2014). Etika, život, instituce: pokus o praktickou filosofii.. Praha: Vyšehrad, Moderní myšlení.
  • Staněk, A., Špiner, D. (2001). Vybrané problémy etické výchovy pro učitele na druhém stupni základních škol a na školách středních.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Špiner, D. (2004). Nástin křesťanské etiky a jejího významu v hledání smyslu života. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Thompson, M. (2004). Přehled etiky. Praha: Portál.
  • TISCHNER, J. (1998). Etika solidarity. Bratislava: Kalligram.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr