Předmět: Aktivizační metody ve výchově k občanství

« Zpět
Název předmětu Aktivizační metody ve výchově k občanství
Kód předmětu KVS/KAMV@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cieslarová Zuzana, Mgr.
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Suková Monika
  • Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Kudelová Monika, Mgr.
Obsah předmětu
Témata: Podoby didaktické transformace vybraných tematických celků učiva (podle RVP ZV a RVP G) při využití různých aktivizujících výukových metod (Člověk ve společnosti, Člověk jako jedinec, Člověk, stát a hospodářství, Člověk, stát a právo, Mezinárodní vztahy, globální svět; respektive: Člověk ve společnosti, Člověk jako jedinec, Občan ve státě, Občan a právo, Mezinárodní vztahy, globální svět, Úvod do filozofie a religionistiky).

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
Výstupy z učení
Praktické zavádění nových výukových strategií a metod vedoucích k rozvoji a posilování kritického myšlení, tvorbě projektů, metod zaměřených na kooperaci, tvořivost, řešení problému. Seminář bude zaměřen na uplatnění těchto strategií při výchově k občanství na ZŠ a SŠ v souladu s příslušnými RVP.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat základní terminologické pojmy, " objasnit základní princip aktivizačních metod, " vysvětlit podstatu jednotlivých konkrétních aktivizačních metod, " posuzovat náročnost a vhodnost dané metody ve vztahu k edukační realitě.
Předpoklady
Výchozím předpokladem je orientace studentů v odborné literatuře a znalost bazální terminologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Povinná (80%) a aktivní účast na seminářích, vypracování souboru metodických listů a návrhu aktivizačních metod na vybrané téma z výchovy k občanství či základů společenských věd v rozsahu 4-8 normostran a její následná prezentace na semináři, příprava na zápočet.
Doporučená literatura
  • Buckley, Jason a Bigglestone, Tom. (2018). P4C ve výuce: jak začlenit filozofii pro děti do kurikula. Praha: Člověk v tísni, o.p.s.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP.. Olomouc.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex.
  • Hubálek, Tomáš a kol. (2017). Aktivizační metody v etické výchově. Praha: Epocha.
  • KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. (2011). Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal.
  • Nováková, Jiřina. (2014). Aktivizující metody výuky. Praha: PdF UK.
  • Paterson, Kathy. (2015). Motivační tříminutovky: přes 100 jednoduchých cvičení k aktivizaci skupiny. Praha: Portál.
  • Petty. G. (2008). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • Sieglová, Dagmar. (2019). Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada.
  • SITNÁ, Dagmar. (2013). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
  • STROUHAL, M. (2013). Teorie výchovy. K vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny.. Praha: Grada Publishing.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní