Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Cingelová Gabriela, Mgr. Ph.D.
-
Kopeček Pavel, PhDr. Ph.D.
-
Krákora Pavel, Mgr. Ph.D.
-
Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Internetové portály a webová rozhraní využitelné ve výuce ZSV a OV 2. Internetové portály a webová rozhraní využitelné ve výuce dějepisu 3. Digitální databáze
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 9 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seminář bude zaměřen na praktické využití informačních technologií (internetu, filmových a audio projekcí) v pregraduálních vzdělávání budoucích učitelů výchovy k občanství, základů společenských věd a dějepisu. Studenti se rovněž seznámí se základnimy pojmy a postupy při vyhledávání a zpracování informací z databází týkajících se rozvíjení odborných a didaktických znalostí z jednotlivých společenských věd (politologie, sociologie, historie, právo, ekonomie ap.), které jim mohou být nápomocny při přípravě na jejich budoucí profesní život. Studenti si osvojí způsdoby použití internetu a multimédií při studiu a při tvorbě studijních a učebních materiálů.
Po absovování předmětu student/studentka: - bude schopen využívat digitální databáze uplatnitelné při jeho studiu i budoucí pedagogické praxi, - dokáže vytvořit vzdělávací projekt, ve kterém budou k didaktickým účelům využity odborné webové portály a elektronické databáze, - bude ovládat vhodné aktivizační didaktické metody, postupy a techniky, které jako budoucí učitel bude schopen aktivně používat v pedagogické praxi.
|
Předpoklady
|
Primárně je určeno pro studenty programů Učitelství ZSV a OV pro SŠ a 2. stupeň ZŠ a Učitelství dějepisu pro SŠ a 2. stupeň ZŠ - student je povinen souběžně absolvovat předměty se zaměřením na oborovou didaktiku.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Seminární práce
V rámci požadavků na zápočet bude vyžadována účast na kontaktní výuce s aktivní účastí studenta. Hlavním výstupem bude zpracování vzdělávacího projektu, ve kterém budou k didaktickým účelům využity odborné webové portály a elektronické databáze. Před kontaktní výukou bude studentům zadáno samostudium stanovených materiálů. V rámci diskuze se studenty pak bude analyzováno využití předkládaných materiálů s ohledem na jejich uplatnitelnost v pedagogické praxi.
|
Doporučená literatura
|
-
Kapounová, J. (2004). Multimédia v práci učitele: studijní obor informační technologie ve vzdělávání.. Ostrava: Ostravská univerzita.
-
Kříž, K. - Kunzová, Z. - Zounek, J. (2003). Internet nejen pro studenty. Jak hledat a najít.. Praha: Grada.
-
Kříž, K. - Zounek, J. (2001). Internet pro pedagogy. Jak hledat a najít.. Praha: Grada.
-
Matoušek, J., Jirásek, O. (2007). Natáčíme a upravujeme video na počítači.. Praha: Computer Press.
-
MIČIENKA, M. a kol. (2007). Základy mediální výchovy. Praha.
-
Sak, P., Skalková, J., Mareš, J. (2007). Člověk a vzdělávání v informační společnosti.. Praha: Portál.
-
Slavík, J. a Novák, J. (1997). Počítač jako pomocník učitele. Praha : Portál. 119 s.
|