Název předmětu | Gender v historickém kontextu |
---|---|
Kód předmětu | KVS/GHK@ |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata: Terminologické vymezení pojmů, stručná charakterizace pravěké a starověké společnosti. Popis různých kulturních oblastí starověku - Egypt, Řecko, Řím, Indie a problematika gender. Typické projevy společnosti ve středověku ve vztahu ke genderu. Otázka náboženství a postavení žen ve středověku. Ženy a vzdělání ve středověku. Změna myšlení společnosti s příchodem novověku. Vliv průmyslové revoluce. Počátky feministického hnutí. Příchod 20. století a posun v myšlení lidí. Dvě světové války a jejich odraz v oblasti genderu. Problematika genderu v Československu (1918-1992) a České republice (1993-2000) s důrazem na hlavní politické události v zemi. Problémy genderu v 21. století. Charakteristika soudobé civilizace.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je rozšířit odborný profil absolventa programu Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání v oblasti genderu s tím, že bude akcentován vliv společnosti na dobový úzus chování a myšlení lidí. Předmět nabídne netradiční pohled na vývoj a proměny v přístupu společnosti k problematice genderu. Ta bude zasazena do historického rámce, který poukáže na hlavní problémy jednotlivých epoch a charakterizuje způsoby jejich řešení v minulosti od starověku po současnost. Budou akcentovány nejvýraznější mezníky, ovlivňující chování společnosti, posuny v myšlení a chování lidí v této oblasti.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat základní terminologické pojmy, " objasnit pozadí změn v dané společnosti, " vysvětlit podstatu proměny společnosti z genderového pohledu, " vyjmenovat a charakterizovat jednotlivéepochy s akcentem na sledovanou problematiku, " posuzovat důsledky klíčových událostí ve vztahu k genderu, " umět identifikovat stereotypy a příklady nevhodného chování v oblasti genderu v minulosti i současnosti. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
Povinná a aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce na vybrané téma z oblasti genderu (s citací i zahraničních publikací) v rozsahu 4-8normostran a její následná prezentace na semináři, samostudium a příprava na zápočet. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |