Předmět: The Fundamentals of Philosophy and Ethics

« Zpět
Název předmětu The Fundamentals of Philosophy and Ethics
Kód předmětu KVS/EUZFQ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Novotný Zdeněk, doc. PhDr. CSc.
  • Zima Petr, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Filosofie a její jednotlivé disciplíny. Místo etiky v systému filosofie.Systematický a historický přístup ke studiu filosofie 2. Antická filosofie - problém bytí, poznání, jednání (eleaté, sofisté, Sókratés, stoikové, Platón, Aristotelés) 3. Filosofie křesťanství - patristika (Augustinus Aurelius), scholastika (spor o univerzálie, Tomáš Akvinský) 4. Renesance, humanismus - obrat k člověku (F. Bacon, T, Hobbes) 5. Novověká filosofie - spor racionalismu (Descartes, Spinoza, Leibniz) a empirismu (J. Locke, G. Berkeley, D. Hume) 6. Osvícenství (F. M. Voltaire, J. J. Rousseau) 7. Německá předkantovská filosofie (J. G. Fichte, F. W: J. Schelling, G.W. Hegel, L. Feuerbach) 8. Immanuel Kant (filosofie poznání, etika) 9. Marxistická filosofie (K. Marx, F. Engels, V. I. Lenin) 10. Pozitivismus (A. Comte, J. S. Mill) 11. Iracionalismus (S. Kierkegaard, A. Schopenhauer, F. W. Nietzsche) 12. Antropologizující filosofické směry 20. století (křesťanský personalismus, existencialismus, filosofická antropologie) 13. Scientisticky zaměřené filosofické směry 20. století (fenomenologie, novopozitivismus, analytická filosofie, kritický racionalismus) 14. Závěrečné shrnutí, zhodnocení kursu

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
Výstupy z učení

Četba knih a filosofických textů jako podmínka k udělení zápočtu.
Předpoklady
Bez předcházejících předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej

Četba knih a filosofických textů a vypracování referátu k zápočtu.
Doporučená literatura
  • Descartes, R. (1933). Rozprava o metodě. Praha.
  • Descartes, S. (1970). Úvahy o první filosofii.. Praha.
  • Horyna, B. a kol. (1998). Filosofický slovník.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  • Hume, D. (1972). Zkoumání lidského rozumu. Praha, (1971 skripta).
  • Jaspers, K. (1991). Otázka viny.. Praha.
  • Kant, I. (1972). Prolegomena ke každé příští metafyzice, jež se bude moci stát vědou.. Praha (1916, 1992).
  • Kant, I. (1976). Základy metafyziky mravů.. Praha, (1910).
  • Novotný, Z. (2004). Jak (se) učit filosofii. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  • Platón. (1942). Obrana Sókrata, Kritón.. Praha.
  • Popper, K. R. (1995). Věčné hledání. Intelektuální autobiografie.. Praha: Prostor, OIKOYMENH, Vesmír.
  • Quine, W. V. O. (1994). Hledání pravdy.. Praha: Hermann a synové.
  • Seneca. (1941). O duševním klidu. Praha.
  • Seneca. (1977). Útěchy.. Praha.
  • Störig, H. J. (2007). Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.
  • Svoboda, K. (ed.). (1944). Zlomky předsokratovských myslitelů.. Praha: Česká akademie věd a umění.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Secondary School Teacher Training in Special Needs Education (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Needs Education - Intervention (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Secondary School Teacher Training in Special Needs Education (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní