Název předmětu | Etické principy lidských práv pro učitele |
---|---|
Kód předmětu | KVS/EPL@ |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata: Geneze vzniku lidskoprávních dokumentů v ČR i ve světě. Příklady nejvýznamnějších dokumentů z oblasti lidských práv a vládních, mezinárodních i nevládních organizací, které se jimi zabývají. Základní lidská práva (kategorizace). Listina základních lidských práv a svobod ČR. Varianty ochrany lidských práv. Práva dětí a související mezinárodní dokumenty. Práva dětí a škola. Způsoby a příklady eticky a morálně nevhodných forem zacházení s lidskými právy. Analýza současné situace v ČR i ve světě v tematickém kontextu.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je charakterizovat základní teze problematiky lidských práv v obecném kontextu a ve vztahu k obecně platným mravním normám. Tento model bude uplatňován zejména s ohledem na příklady ze současného života a ze specifik, které jsou obsaženy v pedagogické profesi. Studenti budou na základě samostudia a tvorby seminární práce schopni představitjimi zvolené téma na semináři, budou schopni racionálně argumentovat ve prospěch zvolené koncepce a uvědomí si i její rizika či negativa.
Způsobilosti: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vymezit základní lidská práva a rozčlenit je podle kategorií a vybraných kritérií, " reprodukovat bazální principy Listiny základních práv a svobod ČR, " osvětlit východiska vzniku jednotlivých historických dokumentů lidskoprávní povahy, " uvědomit si specifika práv dítěte, seznámit se s dokumenty práva dítěte upravující a aplikovat získané poznatky v pedagogickém prostředí, " charakterizovat příklady eticky a morálně nevhodného jednání ve vztahu ke konceptu lidských práv (diskriminace, šikana). |
Předpoklady |
Výchozím předpokladem je orientace studentů v odborné literatuře a znalost bazální terminologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
Povinná a aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce na vybrané téma z oblasti lidskoprávní problematiky s akcentem na její etický rozměr (s citací i zahraničních publikací) v rozsahu 4-8normostran a její následná prezentace na semináři, samostudium a příprava na zápočet. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |