Předmět: Cvičení k didaktice dějepisu 3

« Zpět
Název předmětu Cvičení k didaktice dějepisu 3
Kód předmětu KVS/CD3@
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lopaur David, Mgr.
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Kopeček Pavel, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Seminář je primárně zaměř prakticky a cílí na získání znalostí a dovedností, které učitele dějepisu reálně potřebuje ve školní realitě: Oborová výuka dějepisu se zaměřením na žáky se SVP, nenásilná komunikace ve školním prostředí, řešení nekázně, motivace a pochval, třídnictví a povinnosti třídního učitele, školní dokumentace, klíčové kompetence ve výuce dějepisu (především se zaměřením na digitální kompetence) a mezipředmětové vztahy, dějepisné projekty. Zmíněny také budou témata týkající se učebnic a metodiky výuky dějepisu na ZŠ a SŠ, ale také aktuální výzvy českého školství.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 13 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat základní povinnosti kladené na učitele dějepisu, případně také třídního učitele v současném školním prostředí, - analyzovat vzdělávací proces při výuce dějepisu z hlediska jeho cílů, obsahu, etap, zásad a výchovných prostředků, - pochopit nové trendy v pojetí dějepisu jako sociokulturního předmětu a vliv kurikulární reformy na jeho postavení a úkoly v rámci RVP a ŠVP.
schopnost analýzy dějepisného učiva
Předpoklady
Přehledné znalosti českých a obecných dějin.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Aktivní účast na seminářích, podílení se na realizovaných oborově dějepisných projektech, vypracování zadaných úkolů přes systém MOODLE. Podmínky plnění předmětu za předpokladu individuálního studijního plánu (IVP): - Povinnost splnění podmínek předmětu platných pro prezenční studium bez IVP - Splnění nadstavbové zadané práce - vždy se vztahuje k náplni seminářů a bude studentovi sdělen v prvním semináři daného semestru (např. editování a kontrola materiálů, vytvoření pedagogického materiálu) - Minimálně 30% účasti studenta na prezenční výuce povinných předmětů typu A (dle vnitřní normy PdF-B-23/10)
Doporučená literatura
  • (2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami k 1.9.2007).. Praha.
  • Beneš, Z. (ed.). (2002). Historie a škola I. Otázky koncepce školního dějepisu.. Úvaly: Albra.
  • Beneš, Z. (1995). Historický text a historická kultura.. Praha: Karolinum.
  • Čapek, V. (1985). Didaktika dějepisu. I. díl.. Praha: SPN.
  • Čapek, V. (1988). Didkatika dějepisu. II. díl.. Praha: SPN.
  • Čapek, V., Gracová, B., Jílek, t. Východská, H. (2005). Úvod do studia didaktiky dějepisu.. Plzeň: ZČU.
  • Čapek, V. (1992). Jak učit dějepis moderně.. Praha: Akademie J.A. Komenského.
  • Homerová, M., Parkan, F. (2002). Dějepis - sbírka úloh pro společnou část maturitní zkoušky.. Praha: TAURIS.
  • Hroch, M. a kol. (1983). Úvod do studia dějepisu.. Praha: SPN.
  • Janovský, J. a kol. (1984). Základy didaktiky dějepisu.. Praha: SPN.
  • Jílek, T. (1996). Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu II.. Plzeň: ZČU.
  • Jílek, T. (1994). Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu.. Plzeň: ZČU.
  • Julínek, S. a kol. (2004). Základy oborové didaktiky dějepisu.. Brno: Masarykova univerzita.
  • Julínek, S. (1995). Úvod do teorie a praxe výuky dějepisu.. Brno: Masarykova univerzita.
  • Klíma, B. a kol. (2000). Mládež a dějiny.. Brno.
  • Labischová, D., Gracová, B. (2008). Příručka ke studiu didaktiky dějepisu.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  • Maňák, J. (1990). Nárys didaktiky.. Brno: Masarykova univerzita.
  • Mejstřík, V. a kol. (1974). Metodika dějepisu jako učebního předmětu.. Praha: SPN.
  • Opatřil, S. (1956). Metodika dějepisu.. Praha: SPN.
  • Růžičková, J. (1997). Didaktické inspirace. Z odkazu metodiky a didaktiky dějepisu předchozích desetiletí.. Praha: Asociace učitelů dějepisu ČR.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní