Předmět: Základy neformální logiky pro kritické myšlení

« Zpět
Název předmětu Základy neformální logiky pro kritické myšlení
Kód předmětu KVS/BZNLQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Číhalová Martina, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základy logického vyplývání, deduktivní versus pravděpodobnostní úsudky, 2. argumentační chyby a chyby v usuzování týkající se logického vyplývání, 3. kauzální chyby v usuzování a argumentaci, 4. nejčastější chyby ve statistických tvrzeních, 5. některé argumentační fauly neformální logiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Kurz je příspěvkem k rozvoji kritického myšlení studentů. Cílem bude seznámit studenty se základy logického vyplývání a pravděpodobnostního usuzování. Budou představeny nejčastější chyby v usuzování, konkrétně chyby spočívající ve špatném pochopení kauzálního vztahu, rozdílu mezi nutnou a postačující podmínkou, statistické metody aj. V neposlední řadě budou představeny typy argumentačních faulů na konkrétních příkladech z komunikace.
Studenti budou rozumět pravidlům logického vyplývání a umět rozlišit deduktivní úsudky od pravděpodobnostních. Dále budou umět rozpoznávat nejčastější chyby v usuzování a argumentaci a reagovat na ně. Tyto znalosti a dovednosti jim umožní kriticky posoudit přesvědčivost argumentu a korektně vést diskusi.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Pravidelná aktivní účast na seminářích, vypracování úlohy na vyhledání konkrétních typů argumentačních faulů v komunikaci.
Doporučená literatura
  • Douglas N. Walton. (1989). Informal Logic, A Handbook for Critical Argumentation..
  • JOHNSON, R. H., BLAIR, J. A. Logical self-defense. New York: Idebate Press, 2006..
  • M. Číhalová. (2015). Studentův průvodce kurzem Klasická logika. Západočeská univerzita v Plzni.
  • PICHA, M. Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. Brno: Masarykova univerzita, 2014..
  • Szymanek, K. (2003). Umění argumentace. Terminologický slovník.. Olomouc: Nakladatelství UP.
  • Szymanek, K. (2004). Umění argumentace. Úlohy na zkoumání argumentů.. Olomouc: Nakladatelství UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní