Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Číhalová Martina, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základy logického vyplývání, deduktivní versus pravděpodobnostní úsudky, 2. argumentační chyby a chyby v usuzování týkající se logického vyplývání, 3. kauzální chyby v usuzování a argumentaci, 4. nejčastější chyby ve statistických tvrzeních, 5. některé argumentační fauly neformální logiky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Kurz je příspěvkem k rozvoji kritického myšlení studentů. Cílem bude seznámit studenty se základy logického vyplývání a pravděpodobnostního usuzování. Budou představeny nejčastější chyby v usuzování, konkrétně chyby spočívající ve špatném pochopení kauzálního vztahu, rozdílu mezi nutnou a postačující podmínkou, statistické metody aj. V neposlední řadě budou představeny typy argumentačních faulů na konkrétních příkladech z komunikace.
Studenti budou rozumět pravidlům logického vyplývání a umět rozlišit deduktivní úsudky od pravděpodobnostních. Dále budou umět rozpoznávat nejčastější chyby v usuzování a argumentaci a reagovat na ně. Tyto znalosti a dovednosti jim umožní kriticky posoudit přesvědčivost argumentu a korektně vést diskusi.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Pravidelná aktivní účast na seminářích, vypracování úlohy na vyhledání konkrétních typů argumentačních faulů v komunikaci.
|
Doporučená literatura
|
-
Douglas N. Walton. (1989). Informal Logic, A Handbook for Critical Argumentation..
-
JOHNSON, R. H., BLAIR, J. A. Logical self-defense. New York: Idebate Press, 2006..
-
M. Číhalová. (2015). Studentův průvodce kurzem Klasická logika. Západočeská univerzita v Plzni.
-
PICHA, M. Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. Brno: Masarykova univerzita, 2014..
-
Szymanek, K. (2003). Umění argumentace. Terminologický slovník.. Olomouc: Nakladatelství UP.
-
Szymanek, K. (2004). Umění argumentace. Úlohy na zkoumání argumentů.. Olomouc: Nakladatelství UP.
|