Předmět: Základy etiky 1

« Zpět
Název předmětu Základy etiky 1
Kód předmětu KVS/BZE1Q
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Novotný Zdeněk, doc. PhDr. CSc.
  • Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Číhalová Martina, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Etika jako vědní disciplína (předmět, metodologie, cíle, základní etické disciplíny). Etika a morálka (vzájemný vztah a rozdíly). Svědomí, pojetí duše. Etické ctnosti (význam, historické paralely a proměny v čase). Štěstí a dobro (etický realismus). Svoboda a odpovědnost. Normy a hodnoty ve společnosti, definování vlastních hodnot. Spravedlnost. Kategorický imperativ. Rozum a emoce v praktické etice. Materialistické pojetí v etice.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 29 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 24 hodin za semestr
Výstupy z učení
V rámci předmětu bude studentům představen systematický výklad etiky a hlavních etických kategorií. Důraz bude také kladen na propojení vědomostí s některými dalšími společenskovědními disciplínami (zejména s filozofií) a na aplikaci teoretických poznatků na konkrétní praktické situace. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní etické termíny, - objasnit rozdíly v různých pojetích etických přístupů, - vysvětlit principy jednotlivých etických pojmů, - vyjmenovat a konkretizovat příklady etického chování, - aplikovat teoretické etické poznatky v praktickém životě.
Aplikace teoretických etických postulátů v praxi.
Předpoklady
Výchozím předpokladem je orientace studentů v odborné literatuře a znalost bazální terminologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test

Aktivní participace na výuce.
Doporučená literatura
  • Anzenbacher, A. (2001). Úvod do etiky. Praha: Academia.
  • Anzenbacher, A. (2010). Úvod do filosofie.. Praha: Portál.
  • HREHOVÁ, H. (2005). Etika - sociálne vzťahy - spoločnosť. Bratislava: Veda - SAV.
  • KOŘENEK, J. (2004). Lékařská etika. Praha: Triton.
  • PŘÍKASKÝ, V. J. (2000). Etika, učebnice základů etiky.. Kostelní Vydří, Karm. Nakl.
  • Sokol, J. (2014). Etika, život, instituce: pokus o praktickou filosofii.. Praha: Vyšehrad.
  • Špiner, D. (2004). Nástin křesťanské etiky a jejího významu v hledání smyslu života. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Thompson, M. (2004). Přehled etiky.. Praha: Portál.
  • TISCHNER, J. (1998). Etika solidarity.. Bratislava: Kalligram.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní