Předmět: Výchova k občanství a společenskovědní základ v kurikulárních dokumentech

« Zpět
Název předmětu Výchova k občanství a společenskovědní základ v kurikulárních dokumentech
Kód předmětu KVS/BVOSQ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Cieslarová Zuzana, Mgr.
  • Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Krákora Pavel, Mgr. Ph.D.
  • Kudelová Monika, Mgr.
  • Nováková Zdenka, JUDr. Ph.D.
  • Staněk Antonín, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vaníčková Vanda, Mgr. Ph.D.
  • Stoklásková Monika, Mgr.
  • Stoklásková Monika, Mgr.
Obsah předmětu
Obsahy Rámcových vzdělávacích programů. Člověk jako jedinec. Člověk ve společnosti. Občan ve státě. Občan a právo. Mezinárodní vztahy, globální svět. Úvod do filozofie a religionistiky. Stát a hospodářství.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 8 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studenti schopni: - vysvětlit zařazení výchovy k občanství v kurikulárních dokumentech, - analyzovat obsahy vzdělávacích oborů Výchova k občanství a Občanský a společenskovědní základ, - pochopit a vysvětlit návaznost svého oboru k dalším vzdělávacím oborům, - charakterizovat odborný obsah klíčových společenskovědních disciplín, - analyzovat a interpretovat svůj obor s ohledem na rozvoj občanské gramotnosti, - popsat historii a vývoj tvorby kurikulárních dokumentů včetně aktuálního stavu.
Kompetence v rozsahu cíle předmětu.
Předpoklady
Bez předchozích předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor

V odborné rozpravě budou studenti prezentovat odborný obsah klíčových společenskovědních disciplín v kontextu rozvoje občanské gramotnosti.
Doporučená literatura
  • Rámcové vzdělávací plány pro základní vzdělávání a střední školy (dle aktuálních verzí)..
  • Jirásková, V. a kol. (2004). Základy společenských věd: pro učitele učitelů. Praha: Eurolex Bohemia.
  • Piťha, P. a kol. (1992). Úvod do výchovy k občanství: knížka pro učitele a veřejnost.. Praha: AVED.
  • Staněk, A. (2007). Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní