Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Staněk Antonín, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pojetí společenských věd a jejich významu pro lidské poznání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
- Příprava na zkoušku
- 16 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je představit studentům klíčové společenské vědy a jejich odborný obsah důležitý. 1. Dělení humanitních a společenských věd - humanitní a společenské vědy jsou obecně vědy zabývající se člověkem a společností. Na rozdíl od přírodních věd nejsou exaktní. 2. Cíle humanitního a společenskovědního vzdělávání v představách počátku 21. století. 3. Společenské vědy, vzdělávací praxe a měnící se potřeby společnosti. 4. Péče o duši - osobní identitu a porozumění mezilidským vztahům 5. Péče o obec - polis a občan demokrat a republikán. 6. Péče o jazyk a komunikaci - komunikace v diferenčním světě. 7. Vztah ke světu jako celku - filozofie, etika a estetika. 8. Vzdělávací reflexe společenské potřeby - společenské vědy v kontextu kurikulárních dokumentů státní úrovně. 9. Aktuální problémy současného světa jako nedílná součást základního vzdělávání. 10. Význam a postavení průřezového tématu v základním vzdělávání a jeho přínos k rozvoji osobnosti žáka. 11. Společenské vědy v průřezových tématech RVP I - politologie a právo. 12. Společenské vědy v průřezových tématech RVP II - psychologie a sociologie. 13. Společenské vědy v průřezových tématech RVP III - ekonomie a demografie.
Kompetence v rozsahu cíle předmětu.
|
Předpoklady
|
Bez předchozích předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Písemná část zkoušky - 70 bodů: - Seminární práce (na téma uvedené v sylabu či téma podle vlastního výběru, včetně možnosti kritické recenze vybrané publikace nebo její části, případně formou překladu odborného, resp. pramenného textu vrozsahu minimálně 10 normostran (40 bodů) - Test na konci semestru (z vybraných pasáží látky) (30 bodů) Zkouškový test - maximum 30 bodů, časový limit 50 minut Minimální počet dosažených bodů = 15 Hodnocení testu: 0 - 14 bodů = nevyhovující 15 a více = vyhovující Ústní část zkoušky - 30 bodů: - vyhodnocení zkouškového testu a seminární práce, rozprava, případné ústní dozkoušení. Klasifikační stupnice - poznámka: Výborně - pokud je výsledek zkoušky měřen body, přísluší tento stupeň hodnocení alespoň 90% maxima bodů. Velmi dobře - pokud je výsledek zkoušky měřen body, přísluší tento stupeň hodnocení alespoň 75%, avšak méně než 90% maxima bodů. Dobře - pokud je výsledek zkoušky měřen body, přísluší tento stupeň hodnocení alespoň 60%, avšak méně než 75% maxima bodů. Nevyhověl (a) - pokud je výsledek zkoušky měřeň body, přísluší tento stupeň hodnocení tomu, kdo nedosáhl ani 60% maxima bodů. Podmínkou pro možnost absolvovat ústní část zkoušky je, aby student/ka z předcházející písemné části zkoušky dosáhl/a alespoň 55% maxima bodů dosažitelných v písemné části.
|
Doporučená literatura
|
-
(1997). Učení je skryté bohatství: zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století".. Praha: PdF UK a ÚVRŠ.
-
Krámský, D. (2008). O povaze humanitních věd: K etickým a metodologickým východiskům humanitněvědního poznání.. Liberec: Nakladatelství Bor.
-
PELIKÁN, J. (2007). Hledání těžiště výchovy.. Praha: Karolinum.
-
Shapiro, I. (2006). útěk před realitou v humanitních vědách.. Praha: Karolinum.
-
Schulz, W. a kol. (2004). Analýza obsahu mediálního sdělení.. Praha: Karolinum.
-
Skovajsa, M. (2006). Politická kultura: přístupy, kritiky, ulatnění ve zkoumání politiky.. Praha: Karolinum.
-
Staněk, A. (2007). Výchova k občanství a evropanství.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
|