Lecturer(s)
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Novotný Zdeněk, doc. PhDr. CSc.
|
Course content
|
20th century philosophy, contained in texts of its most significant representatives of Christian Personalism, Psychoanalysis and Neo-Marxism, Frankfurt School, Phenomenology, Existentialicm, Logical Atomism, Logical Analysis and Description of Language, Logical Positivism, Neo-Pragmatism, Critique of Logical Positivism, Critical Rationalism, Hermeneutics, Postmodernism, Philosophical Anthropology.
|
Learning activities and teaching methods
|
Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook)
- Attendace
- 28 hours per semester
- Semestral Work
- 18 hours per semester
- Homework for Teaching
- 8 hours per semester
|
Learning outcomes
|
The aim of the subject is to attract attention of the students to understand the causes of different trends of 20th century philosophy - scientistic, anthropological - and to discuss on them: 1. Christian personalism 2. Phenomenology 3. Existentialism 4. Logical atomism 5. Logical analysis and description of language 6. Logical positivism 7. Critique of logical positivism 8. Critical rationalism 9. Hermeneutics 10. Post-modern philosophy, Philosophical anthropology Each student is expected to deliver a paper on some of the listed authors.
Good orientation in special philosophical texts written in the English language.
|
Prerequisites
|
Completion of the course Philosophy 1 (Ancient Times, Middle Ages and Renaissance) and Philosophy 2 (Modern Age, the present time)
|
Assessment methods and criteria
|
Oral exam, Essay
Proven knowledge of philosophical reading: 1. Fulfilment of an assigned written task (a report, an essay). 2. active participation in discussions and at seminars.
|
Recommended literature
|
-
Carnap, R. (1991). Překonání metafyziky logickou analýzou jazyka. In: Filosofický časopis.
-
Derrida, J. (1991). Struktura, zank a hra v diskursu věd o člověku. In Filosofický časopis..
-
Foucault, M. (1993). Co je to osvícenství. Filosofický časopis..
-
Fromm, E. (1967). Umění milovat.. Praha: Orbis.
-
Gadamer, H.-G. (2000). Filosofie a hermeneutika. Filosofický časopis..
-
Heidegger, M. (1996). Bytí a čas. Praha: Oikoymenh.
-
Horyna, B. a kol. (1998). Filosofický slovník.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
-
Husserl, E. (1970). Přednášky k fenomenologii vnitřního časového vědomí. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
-
Lacroix, J. (1970). Smysl člověka.. Praha: Vyšehrad.
-
Novotný, Z. (2004). Jak (se) učit filosofii. Olomouc.
-
Popper, K.R. (1995). Věčné hledání. Intelektuální autobiografie.. Praha: Prostor, OIKOYMENH, Vesmír.
-
Quine, W.V.O. (1994). Hledání pravdy.. Praha: Hermann a synové.
-
Russell, B. (1975). Zkoumání o smyslu a pravdivosti.. Praha: Academia.
-
Störig, H.J. (2000). Malé dějiny filosofie.. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.
-
Wittgenstein, L. (1993). Filosofická zkoumání.. Praha: Filosofický ústav AV ČR.
-
Wittgenstein, L. (1993). Tractatus logico-philosophicus. Praha: OIKOYMENH a Svoboda - Libertas.
|