Předmět: Rozbor textů současné filozofie

« Zpět
Název předmětu Rozbor textů současné filozofie
Kód předmětu KVS/BRTFP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Novotný Zdeněk, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
1) Úvodní seminář - seznámení s obsahem, koncepcí, rozdělení úkolů (referátů). 2) Křesťanský personalismus Literatura: LACROIX, J. Smysl člověka, Praha 1970, s. 117-249. MARITAIN, J. Křesťanský humanismus. Praha 1947 (či jiný titul dle výběru), PIEPER, J. Volný čas, vzdělání, moudrost /Práce a volný čas. Co je universita. Moudrost./ Křesťanská akademie Praha 1992, TEILHARD DE CHARDIN, P. Chuť žít. Vyšehrad 1970 3) Psychoanalýza a neomarxismus, kritická teorie frankfurtské školy Literatura: ARON, R. Opium intelektuálů. Mladá fronta 2001, FROMM, E. Umění milovat. Praha 1967, FROMM, E. Mít nebo být. Praha 1992, GARAUDY, R. Perspektivy člověka. Praha 1964, MARCUSE, H. Psychoanalýza a politika. Praha 1969, 4) Fenomenologie Literatura: HUSSERL, E. Přednášky k fenomenologii vnitřního časového vědomí. Praha 1970, s. 3-40, HUSSERL, E. Karteziánské meditace. Praha 1968, HUSSERL, E. Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie. Academia 1972, 1996 5) Existencialismus Literatura: HEIDEGGER, M. Bytí a čas. Praha 1996, ISBN 80-86-005-12-7, s. 17-82 JASPERS, K. Otázka viny. Praha 1991, ISBN 80-204-0244-6. SARTRE, J. P. Marxismus a existencialismus. Praha 1966 (či jiný titul dle výběru) 6) Logický atomismus Literatura: RUSSELL, B. Logika, jazyk a věda. Praha 1967, s. 108-195 nebo s. 197-270, RUSSELL, B. Zkoumání o smyslu a pravdivosti. Praha 1975, s. 31-153 7) Logická analýza a deskripce jazyka Literatura: AUSTIN, J. L. Jak udělat něco slovy. Filosofia 2000, SEARLE, J. R. Mysl, mozek a věda. Mladá fronta 1994, WITTGENSTEIN, L. Tractatus logico-philosophicus. Praha 1993, ISBN 80-85241-30-7, WITTGENSTEIN, L. Filosofická zkoumání. Praha 1993, ISBN 80-7007-040-4 8) Logický pozitivismus Literatura: CARNAP, R. Problémy jazyka vědy (výbor prací). Svoboda 1968, CARNAP, R. Překonání metafyziky logickou analýzou jazyka, in: Filosofický časopis 4/1991, s. 622-642, ISSN 0015-1831 9) Neopragmatismus. Kritika logického pozitivismu Literatura: JAMES, W. Pragmatismus, nové jméno pro staré způsoby myšlení. Praha 1918 (či jiný titul dle výběru). DAVIDSON, D. Subjektivita, intersubjektivita, objektivita. Filosofia 2004, DEWEY, J. Škola a společnost. Laichter 1904, FEYERABEND, P. Tři dialogy o vědění. Vesmír 1999, QUINE, W. V. O.: Hledání pravdy. Praha 1994 10) Kritický racionalismus Literatura: BENDA, J. Zrada vzdělanců. Melantrich 1929, KUHN, T. S. Struktura vědeckých revolucí. Oikúmené 1997, POPPER, K. R. O zdrojích vědění a nevědění, in: Filosofický časopis 6/2001, s. 969-985 nebo Jazyk a problém vztahu mezi tělem a myslí, in: Filosofický časopis 6/2001, s. 987-995, ISSN 0015-1831, POPPER, K. R. Věčné hledání. Intelektuální autobiografie. Praha 1995, s. 76-101, s. 127-184, ISBN 80-85190-37-0, POPPER, K. R. Logika vědeckého bádání. Oikúmené 1997 11) Hermeneutika Literatura: GADAMER, H.-G. Filosofie a hermeneutika, in: Filosofický časopis 3/2000, s. 439-444, ISSN 0015-1831, GADAMER, H.-G. Jazyk jako médium hermeneutické zkušenosti, in: Filosofický časopis 4/1998, s. 597-612, ISSN 0015-1831, GADAMER, H.-G. Evropa a oikúmené, in: Filosofický časopis 1/1996, s. 85-100, ISSN 0015-1831 12) Postmoderna, filosofická antropologie Literatura: DERRIDA, J. Struktura, znak a hra v diskursu věd o člověku, in: Filosofický časopis 4/1991, s. 584-600, ISSN 0015-1831, FOUCAULT, M. Co je to osvícenství, in: Filosofický časopis 3/1993, s. 363-379, ISSN 0015-1831, GEHLEN, A. Duch ve světě techniky. Praha 1972, LYOTARD, J.-F. Hmota a paměť, in: Filosofický časopis 5/2000, s. 808-816, ISSN 0015-1831, LYOTARD, J.-F. O postmodernismu. Praha 1993 (či jiný titul dle výběru), RORTY, R. Zkoumání jako rekontextualizace: Antidualistické pojetí interpretace, in: Filosofický časopis 3/1994, s. 358-379, ISSN 0015-1831, SCHELER, M. Místo člověka v kosmu. Praha 1968 (či jiný titul dle výběru)

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 18 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je přivést studenty k pochopení příčin rozdílných zaměření filosofie ve 20. století, a to zejména podstaty přístupu scientistického a antropologického. Cílem semináře je prohloubit znalost filosofie významných představitelů nejvlivnějších myšlenkových proudů 20. století, samostatně o nich referovat na základě písemně zpracované přípravy podávající smysluplnou interpretaci a o přednesených referátech diskutovat. Náplní jednotlivých seminářů je přednášení referátů s četbou reprezentativních ukázek z filosofických textů, jejich interpretace, rozbor, diskuse a kritické posouzení v kontextu současného filosofického myšlení a ve vztahu k aktuálním otázkám dneška.
Dobrá orientace v anglicky psaných odborných filosofických textech.
Předpoklady
Absolvování předmětů: Filozofie 1 (starověk, středověk a renesance) a Filozofie 2 (novověk, současnost)

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Esej

Průkazné znalosti projevené aktivní účastní v diskusích na seminářích, splnění zadaného písemného úkolu (referátu, eseje) na základě filosofické četby 1. Přednesení přiděleného referátu v trvání asi 20 minut, vycházejícího ze zadané literatury a doloženého písemnou přípravou v rozsahu cca 5 stran psaných v běžných textových editorech (50 řádek na stránku), který obsahuje vhodné ukázky z autentického filosofického textu, přičemž celkově nesmí jít o pouhou reprodukci obsahu, ale především o jeho srozumitelnou interpretaci. Na závěr referátu musejí být zformulovány shrnující myšlenky, podávající celkové zhodnocení, poukazující na další vývoj problematiky, a problémové otázky pro následnou diskusi (dvě až tři). 2. Aktivní účast v diskusích podložená dobrou obeznámeností s probíranou problematikou.
Doporučená literatura
  • Carnap, R. (1991). Překonání metafyziky logickou analýzou jazyka. In: Filosofický časopis.
  • Derrida, J. (1991). Struktura, zank a hra v diskursu věd o člověku. In Filosofický časopis..
  • Foucault, M. (1993). Co je to osvícenství. Filosofický časopis..
  • Fromm, E. (1967). Umění milovat.. Praha: Orbis.
  • Gadamer, H.-G. (2000). Filosofie a hermeneutika. Filosofický časopis..
  • Heidegger, M. (1996). Bytí a čas. Praha: Oikoymenh.
  • Horyna, B. a kol. (1998). Filosofický slovník.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  • Husserl, E. (1970). Přednášky k fenomenologii vnitřního časového vědomí. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  • Lacroix, J. (1970). Smysl člověka.. Praha: Vyšehrad.
  • Novotný, Z. (2004). Jak (se) učit filosofii. Olomouc.
  • Popper, K.R. (1995). Věčné hledání. Intelektuální autobiografie.. Praha: Prostor, OIKOYMENH, Vesmír.
  • Quine, W.V.O. (1994). Hledání pravdy.. Praha: Hermann a synové.
  • Russell, B. (1975). Zkoumání o smyslu a pravdivosti.. Praha: Academia.
  • Störig, H.J. (2000). Malé dějiny filosofie.. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.
  • Wittgenstein, L. (1993). Filosofická zkoumání.. Praha: Filosofický ústav AV ČR.
  • Wittgenstein, L. (1993). Tractatus logico-philosophicus. Praha: OIKOYMENH a Svoboda - Libertas.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (BB15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní