Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Novotný Zdeněk, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Vysvětlení hlavních pojmů: humanita, svoboda, demokracie, občanství a občanská společnost, politika Historický vývoj obsahu základních filosofických a politologických kategorií Česká, evropská a světová dimenze problému občanství Výběr adekvátních didaktických postupů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Poskytnout studentům základní informace a poznatky o výchově a vzdělávání pro demokracii a občanskou společnost v kontextu s teoretickými předpoklady tohoto poznání - filosofií, politologií, historií, sociální antropologií a metodologií Témata: Vysvětlení hlavních pojmů: humanita, svoboda, demokracie, občanství a občanská společnost, politika Historický vývoj obsahu základních filosofických a politologických kategorií Česká, evropská a světová dimenze problému občanství Výběr adekvátních didaktických postupů
Kritické myšlení v oblasti občanství s využitím znalostí základů společenských věd.
|
Předpoklady
|
Vážný zájem o společenskovědní problematiku.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Odevzdání seminární práce. Esej - z četby vycházející vlastní úvaha na zadané téma - min. 5 normostran
|
Doporučená literatura
|
-
Bělohradský, V. (2007). Společnost nevolnosti.. Praha: Sociologické nakladatelství.
-
Dvořáková, V., Kunc, J. (1994). O přechodech k demokracii.. Praha: SLON.
-
Harna, J., Fišer, R. (1998). Dějiny českých zemí. II.. Praha: Fortuna.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
-
Nálevka, V. (2000). Světová politika ve 20. století.. Praha: Aleš Skřivan.
-
Novotný, Z. (2004). Jak (se) učit filosofii. Olomouc.
-
Novotný, Z. (1995). Základy filozofického myšlení.. Olomouc: Vydavatelství UP.
-
Staněk, A., Mezihorák, F. (eds.). (2008). Výchova k občanství pro 21. století.. Praha: SPHV.
-
Šmajs, J. (2008). Potřebujeme filosofii k přežití.. Brno: Doplněk.
|