Předmět: Občanský a společenskovědní základ

« Zpět
Název předmětu Občanský a společenskovědní základ
Kód předmětu KVS/BOSZV
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Novotný Zdeněk, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
Vysvětlení hlavních pojmů: humanita, svoboda, demokracie, občanství a občanská společnost, politika Historický vývoj obsahu základních filosofických a politologických kategorií Česká, evropská a světová dimenze problému občanství Výběr adekvátních didaktických postupů

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Poskytnout studentům základní informace a poznatky o výchově a vzdělávání pro demokracii a občanskou společnost v kontextu s teoretickými předpoklady tohoto poznání - filosofií, politologií, historií, sociální antropologií a metodologií Témata: Vysvětlení hlavních pojmů: humanita, svoboda, demokracie, občanství a občanská společnost, politika Historický vývoj obsahu základních filosofických a politologických kategorií Česká, evropská a světová dimenze problému občanství Výběr adekvátních didaktických postupů
Kritické myšlení v oblasti občanství s využitím znalostí základů společenských věd.
Předpoklady
Vážný zájem o společenskovědní problematiku.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Odevzdání seminární práce. Esej - z četby vycházející vlastní úvaha na zadané téma - min. 5 normostran
Doporučená literatura
  • Bělohradský, V. (2007). Společnost nevolnosti.. Praha: Sociologické nakladatelství.
  • Dvořáková, V., Kunc, J. (1994). O přechodech k demokracii.. Praha: SLON.
  • Harna, J., Fišer, R. (1998). Dějiny českých zemí. II.. Praha: Fortuna.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • Nálevka, V. (2000). Světová politika ve 20. století.. Praha: Aleš Skřivan.
  • Novotný, Z. (2004). Jak (se) učit filosofii. Olomouc.
  • Novotný, Z. (1995). Základy filozofického myšlení.. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • Staněk, A., Mezihorák, F. (eds.). (2008). Výchova k občanství pro 21. století.. Praha: SPHV.
  • Šmajs, J. (2008). Potřebujeme filosofii k přežití.. Brno: Doplněk.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr