Předmět: Multikulturalita - interkulturní vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Multikulturalita - interkulturní vzdělávání
Kód předmětu KVS/BKMUQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Cingelová Gabriela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vytvoření kurikula v OV, ON, ZSV. Seznámení s projekty, zabývajícími se interkulturním vzděláváním a multikulturalitou. Projekt sousedé. Národnostní menšiny v českých zemích od roku 1918 do současnosti. Komunikace s menšinami, řešení etnického konfliktu. Menšiny v ČR. Cizinci v ČR. Projevy extremismu. Témata a cíle průřezového tématu Multikulturní výchova.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " popsat teorie nacionalismu, multikulturalismu, vč. orientace v základních pojmech, " popsat problematiku menšin v českých zemích po roce 1918 do současnosti, " rozvíjet schopnost poznávat a tolerovat jinakost a umět vést k tomu i žáky, " vytvářet adekvátní učební úkoly k jednotlivým tématům z RVP Z a RVP G vzdělávání, " analyzovat tematické celky průřezového tématu Multikulturní výchova na ZŠ a SŠ.
Způsobilosti v rámci předmětu.
Předpoklady
Bez předchozích předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

100% aktivní účast na semináři. Prezentace seminární práce na zadané téma.
Doporučená literatura
  • Cingelová, G. (2014). Vnímání a postavení národnostních menšin po roce 1993. In Politics in Central Europe. The Journal of the Central European Political Science Association.. Praha: Metropolitan University Prague Press.
  • Danics, Š., Kamín, T. (2008). Extremismus, rasismus a antisemitismus.. Praha: Policejní akademie České republiky v Praze.
  • Davidová, E. (2001). Romové a česká společnost: Hledání domova, porozumění a vzájemného soužití.. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky.
  • Eriksen, T.H. (2007). Antropologie multikulturní společnosti. Rozumět identitě.. Praha: Triton.
  • Gabal, I. (2001). Etnické menšiny ve střední Evropě. Praha: G plus G.
  • Lucuk, V. (2011). Přežili svou dobu.. Štíty: Veduta.
  • Medveďová, G. (2010). Československé školství na křižovatce. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Paedagogica, Civilia VI. Mosty mezi kulturami. č. 1.
  • Medveďová, G. (2010). Češi a Němci vedle sebe - poslední rok. In Krákora, P., Novotný, Z. (eds.) Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Paedagogica, Civilia V. Mosty mezi kulturami.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Medveďová, G. (2011). Činnost olomouckého městského školského výboru pro německé školy v letech 1921-1938. Revue pro oborovou didaktiku společenských věd. Civilia. Vzdělání a jeho interkulturní kontext.. Roč. 2, č. 2, s. 102-117.
  • Medveďová, G. (2011). Multikulturní Olomouc vs. 28. říjen 1918 v deníku Mährisches Tagblatt. In Krákora, P. a kol. Multikulturalita a výchova k občasntví ve středoevropském kontextu.. Praha: Nakladatelství Epocha.
  • Průcha, J. (2004). Interkulturní psychologie. Sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů.. Praha: Portál.
  • Průcha, J. (2003). Multikulturní výchova a škola.. Společenskovědni předměty 2.
  • Průcha, J. (2001). Multikulturní výchova.. Praha: ISV nakladatelství.
  • Sládek, M. (2002). Němci v Čechách.. Praha: Pragma.
  • Šišková, T. (ed.). (2001). Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní