Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
-
Špiner Dušan, ThMgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu Etická výchova je tvořen deseti, vzájemně logicky a opodstatněně navazujícími oblastmi. Cílem takto uzpůsobeného programu je zajistit žádoucí a trvalý vývoj osobnosti směrem k dosažení komplexní prosociálnosti. Po osvojení zákl. stupňů lze přistoupit k práci s aplikačními tématy (= aplikace principů prosociál.chování v reálných oblastech života jedince a společnosti). Základní témata jsou:- Etika a hodnotový systém- Duchovní rozměr člověka (náboženství a sekty)- Ekonomické hodnoty- Rodina, ve které žijiVýchova k sexuálnímu zdraví a rodinnému životuOchrana přírody a životního prostředíObsah předmětu ETVZ významně koresponduje s náplní předmětu Výchova ke zdraví (viz aplikační témata). Osvojené vědomosti a dovednosti jsou kvalitními východisky výchovně vzdělávacího procesu v rámci předmětu Výchova ke zdraví.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět Etická výchova (EV) nabízí frekventantům získání teoretických vědomostí a sebezkušenostní výcvik zaměřený k osvojení si morálních hodnot a dovedností v mezilidských vztazích. Obsah předmětu se odvíjí od projektu vytvořeného prof. R. R. Olivarem. Základním úkolem předmětu EV je vychovávat člověka ve zralou osobnost, která si je vědoma vlastní identity a důstojnosti. EV pomáhá formovat hodnotový systém, ve kterém přední místo zaujímají úcta k člověku a všemu živému, úcta k přírodě, smysl pro kooperaci a prosociální chování. Obsah předmětu Etická výchova je tvořen deseti, vzájemně logicky a opodstatněně navazujícími oblastmi. Cílem takto uzpůsobeného programu je zajistit žádoucí a trvalý vývoj osobnosti směrem k dosažení komplexní prosociálnosti. Po osvojení zákl. stupňů lze přistoupit k práci s aplikačními tématy (= aplikace principů prosociál.chování v reálných oblastech života jedince a společnosti). Základní témata jsou: - Etika a hodnotový systém - Duchovní rozměr člověka (náboženství a sekty) - Ekonomické hodnoty - Rodina, ve které žiji Výchova k sexuálnímu zdraví a rodinnému životu Ochrana přírody a životního prostředí Obsah předmětu ETVZ významně koresponduje s náplní předmětu Výchova ke zdraví (viz aplikační témata). Osvojené vědomosti a dovednosti jsou kvalitními východisky výchovně vzdělávacího procesu v rámci předmětu Výchova ke zdraví.
Studenti se naučí znát základné etické problémy. Své znalosti budou spůsobilí aplikovat v určitých oblastech života, na určité obory praxe a diferencovaně zkoumat problémy speciálních etik. Učitel etiky ví citlivě reagovat na potřeby žáku, situaci ve třídě, a přitom uplatňuje své schopnosti a talent.
|
Předpoklady
|
Studentům se umožňuje pochopit určitou skutečnost, význam a smysl etických zásad, aby si vytvořili na dané téma vlastní názor a osvojili si přiměřené postoje a chování. Předpokladem jsou způsobilosti osvojené v podmínkách třídy na aplikaci osvojené látky v reálném životě.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Rozhovor
Každé dané a odpřednášené téma student(ka) zpracuje na cca 1-2 stránkách, to je zároveň otázkou ke kolokviu, aby v případě,že si student vytáhne dané téma věděl ho odpřednášet před daným publikem studentu.
|
Doporučená literatura
|
-
(2000). ECHO. Roč. 6, č. 1. Brno: Nová naděje.
-
KOŘENEK, J. (2004). Lékařská etika. Praha: Triton.
-
Lencz, L., Krížová, O. (2000). Metodický materiál k předmětu Etická výchova I., II., III.. Praha: Luxpress.
-
Olivar, R.R. (1992). Etická výchova.. Bratislava: Orbis Pictus.
-
THOMPSON, M. (2000). Přehled etiky. Praha: Portál.
|